Linia kolejowa 108, pomimo swojego strategicznego położenia, na odcinkach Stróże – Jasło oraz Sanok – Krościenko, nie posiada statusu linii państwowej. Jest to zaskakujące, zwłaszcza biorąc pod uwagę jej znaczenie dla komunikacji i transportu w regionie. Poseł Bartosz Romowicz poinformował, że przygotował wnioski o zmianę tego stanu rzeczy.
Charakterystyka linii kolejowej nr 108
Linia 108 rozciąga się na długości 131 kilometrów, ma 207 rozjazdów i 15 stacji, prowadząc przez sześć powiatów. Na tej trasie kursują zarówno pociągi pasażerskie, jak i towarowe. Połączenia takie jak Zagórz – Kraków, Jasło – Sanok, Rzeszów Główny – Medzilaborce oraz Sanok – Ustrzyki Dolne świadczą o jej znaczeniu dla lokalnej i międzynarodowej komunikacji. Mimo to, linia ta boryka się z poważnymi problemami technicznymi. Miejscowe ograniczenia prędkości od 20 do 50 km/h, wynikające z złego stanu torów, znacząco wydłużają czas podróży. Ostatni pociąg pasażerski przekroczył granicę w Krościenku 13 grudnia 2013 roku.
Inwestycje i remonty infrastruktury kolejowej
W latach 2019–2024 na remont linii 108 wydano ponad 44 miliony złotych, a na rok 2024 zaplanowano dodatkowe 22 miliony złotych. Celem tych inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa, skrócenie czasu przejazdu oraz zwiększenie maksymalnego dopuszczalnego nacisku na oś, co pozwoli na użytkowanie nowocześniejszego taboru. W kontekście inwestycji, poseł Bartosz Romowicz zwrócił uwagę na działania Ukrainy. W 2022 roku, mimo trwającej wojny, Ukraina potrafiła wyremontować około 68 kilometrów linii kolejowej normalnotorowej wraz z obiektami inżynieryjnymi między liniami nr 102 Przemyśl Główny – Malhowice i 108 Stróże – Krościenko za kwotę około 80 milionów złotych. Dla porównania, w Polsce w 2022 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeprowadziły remont linii kolejowej nr 102 od Przemyśla do granicy państwa za blisko 50 milionów złotych netto, a w 2023 roku zbudowano peron do odpraw granicznych. Mimo gotowej infrastruktury, formalności dyplomatyczne związane z utworzeniem kolejowego przejścia granicznego w Malhowicach pozostają niedopełnione, co uniemożliwia kursowanie pociągów.Poseł Romowicz podkreśla konieczność dalszych inwestycji w kolej w Bieszczadach. Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. posiada niezbędną dokumentację i proceduje pozwolenie na budowę rewitalizacji linii nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz. Ministerstwo Infrastruktury zapewniło, że zlecone zostanie opracowanie dokumentacji na rewitalizację linii od Nowego Zagórza do granicy państwa w Krościenku.
Fot. Facebook/Bartosz Romowicz
Znaczenie linii kolejowej nr 108
Zmiany i inwestycje w linię kolejową 108 są niezbędne z kilku powodów. Po pierwsze, zmniejszą wykluczenie komunikacyjne w Bieszczadach. Po drugie, strategiczne położenie tej linii, prowadzącej do granicy z Ukrainą, która jest objęta wojną, ma ogromne znaczenie. Linia 108 stanowi także alternatywę dla linii kolejowych nr 91 i 92 prowadzących do przejścia granicznego w Medyce. Jak pokazuje historia, alternatywne trasy były kluczowe podczas transportu uchodźców z ogarniętej wojną Ukrainy. Ponadto, linia może służyć jako korytarz transportowy dla przesyłek strategicznych oraz materiałów niezbędnych do odbudowy kraju po zakończeniu konfliktu. Kolej będzie także środkiem transportu dla obywateli Ukrainy zatrudnionych w zakładach pracy po polskiej stronie granicy.Inwestycje i modernizacja linii kolejowej 108 są kluczowe nie tylko dla poprawy lokalnej infrastruktury, ale również z punktu widzenia strategicznego bezpieczeństwa i efektywności transportowej regionu. Poseł Bartosz Romowicz intensywnie pracuje nad tym, aby te zmiany stały się rzeczywistością, co może przynieść znaczące korzyści zarówno dla mieszkańców, jak i dla całego kraju.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.