reklama

Jak PKP zmienia przejazdy kolejowe. „Pozwoli to zminimalizować zagrożenia”

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Kamil Mielnikiewicz

Jak PKP zmienia przejazdy kolejowe. „Pozwoli to zminimalizować zagrożenia” - Zdjęcie główne
Zobacz
galerię
10
zdjęć

Rzepedź | foto Kamil Mielnikiewicz

Udostępnij na:
Facebook
AktualnościNa terenie trzech powiatów bieszczadzkiego, leskiego i sanockiego rusza inwestycja, która ma podnieść poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Co zaplanowano?
reklama

Inwestycja obejmie przejazdy kolejowe zlokalizowane w kilku miejscowościach regionu, między innymi w Brzegach Dolnych, Zagórzu, Rzepedzi i Jankowcach. Celem jest poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego oraz usprawnienie systemu zarządzania ruchem kolejowym. Jak podkreśla poseł z Ustrzyk Dolnych Bartosz Romowicz, jest to krok w stronę nowoczesnych i bezpiecznych rozwiązań, które ograniczą ryzyko ludzkich błędów.

Pewnie słyszeliście o wypadku na torach, gdzie błąd popełnił dróżnik. Rozwój technologii pozwoli zminimalizować takie zagrożenia, dlatego PKP PLK S.A. systematycznie stosując nową polską technologię – podnoszą kategorie przejazdów kolejowych. Tak będzie również tym razem, w kilku miejscowościach Podkarpacia przejazdy kolejowe uzyskają nowoczesną technologię, a całość zostanie sfinansowana ze środków Krajowego Planu Odbudowy

reklama

– zaznaczył poseł.

Inwestycja z Krajowego Planu Odbudowy

Projekt zostanie sfinansowany z funduszy pochodzących z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Łączna wartość inwestycji to ponad 100 milionów złotych. Środki te zostaną wykorzystane z myślą o poprawie bezpieczeństwa użytkowników dróg i torów kolejowych. Zakończenie realizacji zaplanowano na rok 2026, a po jej wdrożeniu modernizowane przejazdy będą wyposażone w zautomatyzowane systemy sterowania ruchem.

reklama

 

Czym różnią się przejazdy kategorii?

Zmodernizowane przejazdy zyskają kategorię B, co oznacza zautomatyzowanie systemu bezpieczeństwa. W praktyce oznacza to, że ich obsługa nie będzie już wymagała obecności dróżnika. Dla porównania. Przejazd kategorii A to taki, na którym ruchem kieruje pracownik kolei – dróżnik – przy użyciu sygnałów ręcznych lub urządzeń takich jak rogatki zamykające całą szerokość jezdni. Przejazd kategorii B jest z kolei przejazdem publicznym, w pełni zautomatyzowanym. Działa dzięki czujnikom, które wykrywają nadjeżdżający pociąg i uruchamiają proces zamykania rogatek oraz sygnalizacji świetlnej. Po przejeździe pociągu system automatycznie otwiera przejazd. Tego typu rozwiązania pozwalają wyeliminować błędy ludzkie i zwiększają płynność ruchu zarówno drogowego, jak i kolejowego.

reklama

Na odcinku Ustrzyki Dolne – Krościenko, gdzie znajduje się przejazd w Brzegach Dolnych, obecnie nie odbywa się regularny ruch pociągów. Mimo to inwestycja ma znaczenie strategiczne i przygotowuje infrastrukturę na przyszłość – tak, by w razie wznowienia połączeń linia była w pełni bezpieczna i gotowa do użytku. Podobnie jest w przypadku Rzepedzi, gdzie przez przejazd kursują pociągi sezonowe – między innymi wakacyjne połączenia InterCity z Krakowa do Łupkowa oraz międzynarodowy pociąg z Rzeszowa do słowackich Medzilaborców. Modernizacja tych przejazdów będzie miała realny wpływ na bezpieczeństwo pasażerów oraz kierowców korzystających z dróg przecinających tory.

reklama

Nowoczesne technologie w służbie bezpieczeństwa

Wdrożenie automatycznego systemu sterowania ruchem kolejowym jest jednym z kluczowych elementów modernizacji infrastruktury kolejowej w Polsce. Zastosowanie nowoczesnych czujników i sygnalizacji świetlnej nie tylko zwiększa bezpieczeństwo, ale także pozwala zoptymalizować pracę kolei w miejscach o mniejszym natężeniu ruchu. Jak podkreślają przedstawiciele PKP PLK, tego typu inwestycje wpisują się w szerszy program unowocześniania polskiej sieci kolejowej, realizowany w oparciu o środki unijne i krajowe.

WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
logo