Zarząd Województwa Podkarpackiego opublikował oświadczenie dotyczące modernizacji linii kolejowej nr 108, reagując na pojawiające się w przestrzeni publicznej komentarze oraz inicjatywy związane z czasowym zawieszeniem połączeń na tej trasie. Jak wskazano, działania te są bezpośrednią konsekwencją prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prac infrastrukturalnych. Zarządca infrastruktury przekazał wszystkim przewoźnikom – w tym POLREGIO – informacje o harmonogramie zamknięć ruchowych, obejmujących pełne zamknięcie torowe na odcinku Jasło – Nowy Zagórz. To właśnie ten fragment jest kluczowy dla całej operacji, ponieważ jego wyłączenie odcina południową część linii nr 108 oraz linię 107 od czynnej sieci kolejowej i zaplecza utrzymaniowego.
Dlaczego ruch nie może być prowadzony na odizolowanych odcinkach?
Choć odcinki Nowy Zagórz – Ustrzyki Dolne oraz Zagórz – Łupków pozostaną technicznie przejezdne, nie będzie możliwości prowadzenia na nich ruchu pasażerskiego. Decyduje o tym brak dostępu do zaplecza technicznego POLREGIO S.A. w Rzeszowie, gdzie wykonywane są obowiązkowe przeglądy taboru oraz niezbędne czynności serwisowe i przygotowania techniczne. Jak podkreśla Zarząd Województwa, bez tych procedur pociągi nie mogą zostać dopuszczone do ruchu, a eksploatacja taboru na odizolowanych odcinkach byłaby niezgodna z obowiązującymi przepisami bezpieczeństwa. Z tego powodu operator POLREGIO nie może podjąć się realizacji przewozów na zamkniętych fragmentach linii.
Inwestycja o wartości 1,2 mld zł
Rewitalizacja odcinka Jasło – Nowy Zagórz realizowana jest w ramach projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz wraz z budową łącznicy Jedlicze – Szebnie”, o wartości około 1,2 mld zł. Inwestycja obejmuje kompleksową modernizację linii 108, budowę nowej łącznicy Jedlicze–Szebnie, a także koordynację działań z zadaniem drogowym miasta Krosna. W Krośnie przewidziano między innymi obniżenie niwelety toru na odcinku 2,8 km, likwidację dwóch przejazdów kolejowo-drogowych i dwóch przejść przez tory, przebudowę wiaduktów wzdłuż ulicy Lwowskiej i Hallera oraz budowę nowego przystanku Krosno Południe (Galeria). Zmiany te mają poprawić płynność ruchu kolejowego i drogowego oraz zwiększyć bezpieczeństwo.PRZECZYTAJ TAKŻE: Dla Bieszczad to najważniejsze połączenie kolejowe. Kursy cieszą się zainteresowaniem
Po zakończeniu modernizacji pociągi na tej trasie będą mogły poruszać się z prędkością do 120 km/h, co przełoży się na skrócenie czasów przejazdów oraz poprawę dostępności transportowej południowej części województwa.
Nie dojedziemy pociągiem w Bieszczady
Od 3 listopada bieżącego roku zamknięty został również odcinek Nowy Zagórz – Ustrzyki Dolne w związku z całodobową przebudową mostu kolejowego w km 115. Odcinek ten jest wyłączony z eksploatacji do czasu zakończenia prac, co już teraz ogranicza przejezdność linii nr 108. W efekcie połączenia Rzeszów – Ustrzyki Dolne zostały skrócone do stacji Zagórz. Od połowy grudnia 2025 roku zawieszone zostaną wszystkie połączenia kolejowe REGIO na południe i wschód od Krosna.W oświadczeniu podkreślono, że część publikacji dotyczących modernizacji linii 108 nadmiernie akcentuje niezadowolenie społeczne, co może prowadzić do uproszczonego lub niepełnego odbioru inwestycji. Wskazano, że czasowe wstrzymanie ruchu wynika wyłącznie z wymogów technicznych i bezpieczeństwa, a nie z problemów kadrowych czy organizacyjnych po stronie przewoźników.
W opinii Zarządu, kwestie kadrowe – w tym dotyczące dróżników przejazdowych – leżą wyłącznie w kompetencjach PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., czyli zarządcy infrastruktury i inwestora projektu. Samorząd Województwa nie ma wpływu na sposób zarządzania kadrami w tej spółce.
Ustalenia ze stroną słowacką i przyszłość połączeń międzynarodowych
Strona słowacka podczas konferencji transgranicznej we wrześniu bieżącego roku jednoznacznie poinformowała, że nie uruchomi przewozów taborem słowackim na odcinku Medzilaborce – Łupków do czasu zakończenia modernizacji linii nr 108. Uniemożliwia to zapewnienie stabilnej, bezpiecznej oferty przewozowej przy zamkniętej infrastrukturze po stronie polskiej. Wstępnie ustalono również, że po zakończeniu prac połączenia Rzeszów – Sanok/Łupków – Medzilaborce mają wrócić, prawdopodobnie w nowej formule – z kursami codziennymi w okresie wakacyjnym zamiast dotychczasowych weekendowych.
Dlaczego ruch musi zostać wstrzymany?
Podsumowując stanowisko Zarządu Województwa Podkarpackiego:
- zamknięcie odcinków od Nowego Zagórza w kierunku Ustrzyk Dolnych oraz Łupkowa wynika z całkowitego odcięcia tych fragmentów od czynnej sieci kolejowej,
- brak dostępu do zaplecza utrzymaniowego uniemożliwia wykonywanie obowiązkowych przeglądów,
- prowadzenie ruchu na odizolowanych odcinkach byłoby niezgodne z przepisami bezpieczeństwa,
- czasowe wstrzymanie ruchu jest konsekwencją wymogów technicznych modernizacji,
- decyzje te nie mają charakteru uznaniowego.
Komentarze (0)