Przetarg na rewitalizację odcinka linii kolejowej nr 108 został ogłoszony we wrześniu 2023 roku. Zainteresowanie było na tyle duże, że kilkukrotnie przesuwano termin składania ofert – głównie ze względu na dużą liczbę zapytań oraz konieczność wprowadzenia korekt do warunków zamówienia. Ostatecznie oferty zostały otwarte 30 stycznia 2025 roku. Na sfinansowanie inwestycji w zakresie podstawowym PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planowały przeznaczyć 243,6 miliona złotych, przy czym środki pochodzą z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej. Jednak najniższa ze złożonych ofert wynosi ponad 267 milionów złotych, a najwyższa – blisko 480,5 miliona złotych.
Inwestycja podzielona na etapy
Prace modernizacyjne obejmą między innymi przebudowę peronów na stacjach i przystankach pomiędzy Jasłem a Nowym Zagórzem. Planowane zmiany mają na celu zwiększenie komfortu podróżnych, a także dostosowanie infrastruktury do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Ważnym efektem inwestycji będzie także zwiększenie liczby miejsc, w których pociągi będą mogły się zatrzymywać, co poprawi dostępność transportu kolejowego dla mieszkańców regionu.Projekt obejmuje również modernizację torowiska, przejazdów kolejowo-drogowych oraz obiektów inżynieryjnych. W ramach prac przewidziano wymianę rozjazdów, montaż nowych urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej oraz modernizację kluczowych elementów infrastruktury, mających wpływ na płynność ruchu kolejowego.
Znaczenie inwestycji dla regionu
Przetarg stanowi kolejny krok w rozwoju infrastruktury kolejowej na Podkarpaciu. Jak podkreślił Piotr Wyborski, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., rewitalizacja odcinka Jasło – Nowy Zagórz wpisuje się w szerokie działania mające na celu wzmacnianie pozycji kolei w Polsce.
Inwestujemy w kolej, by jej ogromny potencjał był efektywnie wykorzystywany przez podróżnych i mieszkańców. Ogłoszone w ubiegłym tygodniu trzy przetargi, szacowane na 6 miliardów złotych, pozwolą na realizację ważnych projektów w regionach, w tym także na Podkarpaciu
– zaznaczył Piotr Wyborski.
Modernizacja trasy Jasło – Nowy Zagórz ma również istotne znaczenie dla turystyki. Bieszczady to jeden z najatrakcyjniejszych regionów Polski, a sprawniejsza kolej stanowi ekologiczną i wygodną alternatywę dla podróży samochodowych.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.