Droga krajowa nr 84 to główny szlak komunikacyjny prowadzący w kierunku przejścia granicznego w Krościenku. Każdego dnia przejeżdża nią ponad 10 tysięcy pojazdów – liczba ta rośnie, co powoduje konieczność modernizacji infrastruktury. Wzmożony ruch i eksploatacja sprawiają, że stan techniczny drogi stale się pogarsza, a jej obecne parametry nie spełniają wymagań dla nowoczesnych tras przystosowanych do ruchu ciężkiego. Planowana rozbudowa odcinka Zagórz – Lesko obejmie nie tylko poprawę nawierzchni, ale również wzmocnienie konstrukcji, aby umożliwić przejazd pojazdom o nacisku na oś do 11,5 tony. Modernizacja poprawi także bezpieczeństwo pieszych, którzy ze względu na zwartą zabudowę i brak odpowiedniej infrastruktury często poruszają się po poboczach lub jezdni.
Przetarg na prace przygotowawcze rozstrzygnięty
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z analizą geologiczną oraz dokumentacją niezbędną do uzyskania decyzji środowiskowej. Jak informuje Joanna Raus, rzecznik GDDKiA z siedzibą w Rzeszowie, ostateczny wybór wykonawcy zostanie dokonany na podstawie trzech kryteriów: cena (60%), doświadczenie głównego projektanta drogowego (20%), doświadczenie geologa (10%) oraz doświadczenie zespołu środowiskowego (10%). W postępowaniu przetargowym wpłynęło sześć ofert, spośród których najniższą przedstawiła Pracownia Inżynierska Klotoida (6,2 miliona złotych), a najwyższą firma Databout (9,6 miliona złotych). Po weryfikacji złożonych dokumentów wybrany zostanie wykonawca, który opracuje szczegółowy plan inwestycji.
Kompleksowa przebudowa drogi i mostów
Rozbudowa DK84 na odcinku Zagórz – Lesko obejmie szereg zmian, które mają poprawić bezpieczeństwo i komfort jazdy. Wśród kluczowych działań znajdują się: dostosowanie nawierzchni do obciążeń 11,5 t/oś, budowa nowego pasa do wyprzedzania na podjeździe, zabezpieczenie osuwisk, przebudowa i budowa chodników oraz zatok postojowych, a także przebudowa dwóch mostów: nad rzeką Osława w Zagórzu oraz nad rzeką San w Postołowie.
Fot. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Ze względu na skalę inwestycji, projekt zakłada także budowę tymczasowych objazdów i obiektów inżynierskich, aby podczas prac zapewnić ciągłość ruchu.
Dwa warianty rozbudowy drogi
Przyszły wykonawca będzie musiał opracować dwa warianty przebiegu drogi, które zostaną poddane analizie pod kątem technicznym, środowiskowym i ekonomicznym. Pierwszy wariant zakłada modernizację istniejącego śladu DK84, z niewielkimi korektami łuków poziomych. Drugi wariant przewiduje możliwość poprowadzenia części trasy po nowym śladzie, co pozwoli na złagodzenie ostrych łuków i serpentyn na odcinku ponad 3 kilometrów między Zagórzem a Postołowem.Ostateczny wybór wariantu będzie zależał od wyników analiz, a także uwarunkowań terenowych i środowiskowych.
Dlaczego ta inwestycja jest tak ważna?
W ostatnich latach natężenie ruchu na DK84 systematycznie rośnie. Według Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020-2021, odcinek Zagórz – Lesko pokonywało średnio ponad 10 tysięcy pojazdów na dobę, podczas gdy w 2015 roku było ich o 2 tysiące mniej.Wzmożony ruch, szczególnie ciężkich pojazdów, powoduje przyspieszoną degradację nawierzchni i obiektów inżynierskich. Modernizacja drogi jest kluczowa nie tylko ze względu na stan techniczny, ale również na poprawę bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów, dla których obecnie brakuje odpowiedniej infrastruktury.
Droga krajowa nr 84 rozpoczyna swój bieg w Sanoku, skąd prowadzi do przejścia granicznego w Krościenku. Dlaczego ma ona tak ważną rolę w komunikacji w Bieszczady? Po dojechaniu do Leska, na rondzie kierowcy mają dwie możliwości: mogą skręcić w stronę Cisnej lub Ustrzyk Dolnych. Wybierając trasę na Cisną, dojadą między innymi do Polańczyka, Baligrodu, Cisnej, Smereka czy Wetliny – miejscowości popularnych wśród turystów odwiedzających Bieszczady. Natomiast jadąc w stronę Ustrzyk Dolnych, można też dotrzeć do Polańczyka, Soliny, Uherzec Mineralnych oraz samego miasta Ustrzyki Dolne, stanowiącego ważny punkt na mapie regionu.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.