Zapora w Solinie, mierząca 82 metry wysokości i 664 metry długości, to dzieło, które zrewolucjonizowało południowo-wschodnią Polskę. Dzięki spiętrzeniu wód Sanu i Solinki powstało Jezioro Solińskie, jedno z najważniejszych zbiorników retencyjnych w kraju, a jednocześnie popularne miejsce wypoczynku.
Budowa zapory rozpoczęła się w 1960 roku, a jej ukończenie w 1968 roku oznaczało triumf inżynierii i wizji architektonicznej. Prace wymagały zaangażowania ogromnych zasobów: 820 tysięcy metrów sześciennych betonu, 1,7 miliona ton kruszywa i 200 tysięcy ton cementu. Fundamenty wykonano na solidnym podłożu z piaskowca, co było kluczowe dla trwałości konstrukcji. Całość waży około 2 milionów ton.
Zapora w Solinie nie jest jednak jedynie przykładem imponującej inżynierii. To także jeden z najbardziej rozpoznawalnych punktów turystycznych w Polsce, przyciągający setki tysięcy odwiedzających każdego roku. Jezioro Solińskie z jego malowniczymi brzegami, żeglarstwem i zapierającymi dech w piersiach widokami czyni zaporę ważnym elementem promocji regionu.
Nowy lider wysokości
Podczas gdy zapora w Solinie pełni zarówno funkcje retencyjne, jak i turystyczne, Żelazny Most, powstający na Dolnym Śląsku, ma zupełnie inne przeznaczenie. Ten obiekt, oficjalnie nazywany Obiektem Unieszkodliwiania Odpadów Wydobywczych „Żelazny Most”, służy do gromadzenia odpadów poflotacyjnych z zakładów górniczych KGHM Polska Miedź S.A. Aktualnie zapory otaczające zbiornik osiągają wysokość do 70 metrów, jednak plany rozbudowy zakładają ich nadbudowę do 114 metrów w najwyższym punkcie do 2037 roku. Ta konstrukcja, choć mało znana szerokiej publiczności, stanie się najwyższą zaporą w Polsce.Żelazny Most to projekt o strategicznym znaczeniu dla polskiego przemysłu. Od 2021 roku funkcjonuje tu także Kwatera Południowa – nowy zbiornik, który wraz z pierwotnym akwenu tworzy kompleks o długości zapór ziemnych wynoszącej około 20 kilometrów. Teren ten, mimo swojej skali i znaczenia, nie stanie się atrakcją turystyczną – jego funkcja pozostanie ściśle przemysłowa.
Historia dwóch gigantów
Historia zapory w Solinie sięga lat 20. XX wieku, kiedy to profesor Karol Pomianowski zaproponował jej budowę. Po latach przerwy spowodowanej II wojną światową, projekt odświeżono, a jego realizacja stała się możliwa dzięki nowoczesnym technologiom oraz determinacji inżynierów. Z kolei Żelazny Most powstał jako odpowiedź na rosnące potrzeby przemysłowe KGHM Polska Miedź S.A. W jego budowę zaangażowano nowoczesne metody gromadzenia i izolacji odpadów, które gwarantują bezpieczeństwo i minimalizację wpływu na środowisko.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.