Retro Express Bieszczady to inicjatywa, która od kilku lat zyskuje coraz większe uznanie zarówno wśród lokalnej społeczności, jak i miłośników transportu historycznego z całej Polski. Projekt ten, jak podaje oficjalna strona internetowa przedsięwzięcia retroexpressbieszczady.com, powstał dzięki współpracy firmy SKPL Cargo Sp. z o.o. oraz Stowarzyszenia „DolinaKolejowa.pl”. Efektem tej kooperacji jest unikatowy, retro skład kolejowy, który na co dzień stacjonuje w Zagórzu, historycznym węźle komunikacyjnym Podkarpacia z ponad 150-letnią tradycją.
Wspomniana stacja Zagórz bywa nie bez przyczyny nazywana „kolejową bramą Karpat”. Znajduje się ona bowiem na trasie dawnej Pierwszej Węgiersko-Galicyjskiej Drogi Żelaznej, łączącej niegdyś Budapeszt z Twierdzą Przemyśl. Szlak ten, o strategicznym i handlowym znaczeniu, dziś nabiera nowego wymiaru – edukacyjnego, kulturowego i turystycznego.
Dni Nowego Łupkowa i Zawody Drwali. Pociąg wyrusza 19 lipca
Planowany na dwa dni kurs Retro Expressu Bieszczady został powiązany z organizowanymi w regionie wydarzeniami XI Dniami Nowego Łupkowa oraz XIII Zawodami Drwali. To właśnie one stanowią bezpośredni kontekst tegorocznej podróży i zaproszenie do udziału w lokalnej tradycji.
Zabytkowy skład wyruszy ze stacji Rzeszów w sobotę, 19 lipca, o godzinie 05:47. Na trasie zatrzyma się w szeregu miejscowości, w tym w Boguchwale, Czudcu, Strzyżowie nad Wisłokiem, Jaśle, Jedliczu, Krośnie, Krośnie Miasto, Targowisku, Wróbliku Szlacheckim, Besku, Zarszynie, Sanoku, Nowym Zagórzu, Zagórzu, Tarnawie Dolnej, Czaszynie, Morochowie, Mokrem Małopolskim, Wysoczanach, Szczawnem Kulszanem, Rzepedzi, Komańczy Letnisku, Komańczy oraz Nowym Łupkowie. Łącznie pociąg zaliczy 24 przystanki, by dotrzeć do docelowej stacji Łupków – przy samej granicy polsko-słowackiej – o godzinie 11:43.
Tego samego dnia skład nie wraca jednak do Rzeszowa. O godzinie 16:20 ruszy z Łupkowa w kierunku Sanoka, gdzie dotrze o 18:21. Dzień później, 20 lipca, Retro Express wyruszy z Sanoka o 09:37 i powróci do Łupkowa o 11:42, by następnie o 16:20 rozpocząć podróż powrotną do Rzeszowa. Planowany przyjazd do stacji początkowej to 21:41.
Nie tylko podróż. Wagon WARS, rowery i historia na żywo
Retro Express Bieszczady to nie tylko przejazd koleją. Jak zaznaczają organizatorzy na stronie projektu, skład wyposażony został między innymi w wagon pocztowy przystosowany do przewozu rowerów, co stanowi odpowiedź na potrzeby turystów planujących dalsze zwiedzanie regionu. To ukłon w stronę miłośników turystyki rowerowej, dla których Bieszczady pozostają jednym z bardziej atrakcyjnych kierunków w Polsce.Sercem gastronomicznym pociągu jest odrestaurowany wagon typu WARS z 1971 roku, przekazany przez PKP Intercity jako darowizna dla Stowarzyszenia „DolinaKolejowa.pl”. Odnowiony przez SKPL Cargo, dziś służy podróżnym nie tylko jako miejsce odpoczynku, ale również punkt, gdzie serwowane będą posiłki i napoje. Za jego funkcjonowanie odpowiada zespół Wars.
Organizatorem przejazdu jest SKPL, a partnerami projektu są wspomniane już Wars i DolinaKolejowa.pl. Cennik biletów z zakupem możliwym wyłącznie u konduktora (płatność możliwa zarówno gotówką, jak i kartą płatniczą - liczba miejsc ograniczona)
Komentarze (0)