Retro Express Bieszczady to projekt, który w ostatnich latach zyskał uznanie nie tylko w regionie, ale również w skali ogólnopolskiej. Jak czytamy na oficjalnej stronie projektu retroexpressbieszczady.com, skład powstał dzięki współpracy firmy SKPL Cargo Sp. z o.o. i Stowarzyszenia „DolinaKolejowa.pl”. Efektem tej kooperacji jest stale rozbudowywany skład retro, który stacjonuje w Zagórzu, jednym z najważniejszych węzłów kolejowych na Podkarpaciu, z ponad 150-letnią historią.
Stacja Zagórz, nazywana nie bez powodu kolejową bramą Karpat, leży na szlaku dawnej Pierwszej Węgiersko-Galicyjskiej Drogi Żelaznej. To właśnie tą trasą – łączącą niegdyś Budapeszt z Twierdzą Przemyśl – ponad półtora wieku temu przemierzały pociągi o znaczeniu zarówno handlowym, jak i strategicznym. Dziś, dzięki zaangażowaniu pasjonatów, część tej historii można przeżyć na nowo.
Przylatujesz samolotem do Rzeszowa i co dalej. Czy dostaniesz się w Bieszczady pociągiem?
Z czego składa się Retro Express?
Serce Retro Expressu Bieszczady stanowi lokomotywa spalinowa typu 101D serii SU42, wyprodukowana w 1977 roku. Jej nieodłącznym towarzyszem są wagony historyczne dwa wagony typu „ryflak” z lat 70. XX wieku, wagon pasażerski typu YB z 1985 roku, pochodzenia niemieckiego oraz wagon pocztowy typu 304C z 1981 roku – obecnie wykorzystywany między innymi do przewozu rowerów.Szczególne miejsce w składzie zajmuje wagon gastronomiczny typu WARS z 1971 roku. Jak czytamy na retroexpressbieszczady.com, został on przekazany w listopadzie 2024 roku przez PKP Intercity na rzecz Stowarzyszenia „DolinaKolejowa.pl” w formie darowizny.
Trasa przejazdu – z Rzeszowa do Łupkowa
W najbliższą sobotę, 19 lipca, Retro Express Bieszczady wyruszy w kolejny kurs. Tym razem celem będzie Nowy Łupków i odbywające się tam Dni Nowego Łupkowa.
Skład opuści stację Rzeszów o godzinie 05:47. Po drodze zatrzyma się kolejno w:
Boguchwale, Czudcu, Strzyżowie nad Wisłokiem, Jaśle, Jedliczu, Krośnie, Krośnie Miasto, Targowisku, Wróbliku Szlacheckim, Besku, Zarszynie, Sanoku, Nowym Zagórzu, Zagórzu, Tarnawie Dolnej, Czaszynie, Morochowie, Mokrem Małopolskim, Wysoczanach, Szczawnem Kulszanem, Rzepedzi, Komańczy Letnisku, Komańczy oraz Nowym Łupkowie. Planowany przyjazd do Łupkowa to godzina 11:43.
Jak informują organizatorzy, celem przejazdu jest nie tylko sama podróż zabytkowym składem, ale także udział w wydarzeniach lokalnych zaplanowanych w Nowym Łupkowie. W chwili nie podano jeszcze godzin przejazdu powrotnego. Jak tylko się pojawią, poinformujemy o tym.
Komentarze (0)