Zagórski parowóz TKt48-124 ma za sobą niemal siedemdziesiąt lat historii. Wyprodukowany w 1955 roku w Fabryce Lokomotyw „Fablok” w Chrzanowie, przez dekady pełnił służbę na polskich torach. Do zagórskiej lokomotywowni trafił 29 sierpnia 1984 roku, gdzie był eksploatowany do momentu skreślenia z inwentarza Polskich Kolei Państwowych 9 grudnia 1989 roku. Po zakończeniu służby, w 1994 roku został ustawiony jako pomnik techniki na zamkniętym obszarze kolejowym. Jego niedostępność dla zwiedzających przez lata ograniczała możliwość zapoznania się z jego historią oraz walorami edukacyjnymi.
Dopiero w 2017 roku, po długotrwałych staraniach gminy Zagórz i przychylności firmy Polregio, parowóz został oficjalnie przekazany samorządowi, co otworzyło nowe możliwości jego wykorzystania w celach turystycznych. Dzięki środkom pozyskanym w ramach programu Interreg Polska – Słowacja oraz wsparciu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, zagórski parowóz zyskał nowe otoczenie, a jego historia stała się dostępna dla wszystkich zainteresowanych.
Mini skansen. Przestrzeń edukacji i pamięci
Mini skansen kolejowy w Zagórzu to nie tylko miejsce ekspozycji parowozu. W jego pobliżu zainstalowano także elementy dawnej infrastruktury kolejowej, które współtworzą unikalny klimat tego miejsca. Wśród nich znajduje się żuraw wodny starszego typu, pochodzący jeszcze sprzed II wojny światowej, a także jednoramienny semafor kształtowy, który dziś jest coraz rzadziej spotykanym elementem infrastruktury kolejowej.Cały projekt powstał w ramach inicjatywy „Otwieramy wrota Karpat. Dziedzictwo kulturowe łuku karpackiego w nowej odsłonie”, której celem było podkreślenie znaczenia kolejnictwa w historii regionu. Specjalnie dla zwiedzających stworzono również wirtualne muzeum, dostępne pod adresem www.cpkzagorz.pl, gdzie można zobaczyć budkę maszynisty i zapoznać się z dokumentami dotyczącymi bohaterskiej obrony węzła kolejowego w 1918 roku.
Znaczenie kolejnictwa w historii Zagórza
Zagórz od XIX wieku był jednym z najważniejszych ośrodków kolejowych w regionie. Już w latach 70. XIX wieku powstały tu pierwsze linie kolejowe, które miały kluczowe znaczenie dla transportu w tej części kraju. Kolej odegrała również istotną rolę w wydarzeniach z listopada 1918 roku, kiedy to obrona węzła kolejowego w Zagórzu pozwoliła na zachowanie cennej infrastruktury dla odradzającej się Polski.
Fot. Kamil Mielnikiewicz
Na wszystkich etapach planowania i budowy mini skansenu Gmina Zagórz mogła liczyć na wsparcie pracowników Zakładu Linii Kolejowych w Rzeszowie oraz Sekcji Eksploatacji PKP PLK S.A. w Zagórzu. Dzięki ich zaangażowaniu udało się stworzyć miejsce, które nie tylko upamiętnia ważne wydarzenia historyczne, ale także edukuje i inspiruje kolejne pokolenia pasjonatów kolejnictwa.
Atrakcja turystyczna Zagórza
Mini skansen kolejowy to dziś jeden z punktów turystycznych miasta. Od momentu udostępnienia parowozu dla zwiedzających, miejsce to przyciąga zarówno miłośników kolei, jak i osoby zainteresowane historią regionu. Dzięki połączeniu tradycji z nowoczesnymi rozwiązaniami, takimi jak wirtualne zwiedzanie wnętrza parowozu, mini skansen staje się coraz bardziej rozpoznawalnym miejscem. Dla odwiedzających to wyjątkowa okazja, by z bliska przyjrzeć się technicznym aspektom dawnych lokomotyw, poznać historię kolejnictwa w Zagórzu i poczuć klimat dawnych lat, kiedy to kolej była jednym z filarów rozwoju regionu.Mini skansen zlokalizwoany jest tuż obok Ośrodka Zdrowia w Zagórzu. Możemy go odwiedzać cały czas.
źródło: cpkzagorz.pl
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.