Relacja Zagórz – Kraków Główny – Zagórz od lat stanowi podstawowy szlak komunikacyjny dla mieszkańców południowo-wschodniej części kraju oraz turystów zmierzających w Bieszczady. Zagórz, określany często mianem „kolejowej bramy Bieszczad”, pełni rolę naturalnego punktu startowego dla podróży w góry, a jednocześnie zapewnia mieszkańcom dostęp do większych ośrodków miejskich. Obecnie połączenie obsługują dwa codzienne kursy w każdą stronę. Z Zagórza do Krakowa pociągi odjeżdżają o 05:00 i 15:09, natomiast w kierunku przeciwnym o 09:16 i 18:29. Przejazd trwa niewiele ponad cztery godziny i odbywa się bez dodatkowych utrudnień.
14 grudnia 2025 roku w życie wejdzie jednak nowy rozkład jazdy, który uwzględnia szereg zmian wynikających z modernizacji infrastruktury kolejowej na Podkarpaciu i w samej aglomeracji krakowskiej.
Nowa organizacja podróży od 14 grudnia 2025
Po wejściu w życie nowego rozkładu oba dzienne połączenia zostaną utrzymane, jednak ich przebieg będzie różnił się od obecnego. Odjazdy z Zagórza do Krakowa zaplanowano na godziny 04:55 oraz 15:05. Najważniejszą różnicą będzie konieczność przesiadek. Pociągi IC „Bieszczady” i IC „Wetlina” wyruszające z Zagórza dojadą jedynie do Targowisk. Tam nastąpi pierwsza przesiadka do Zastępczej Komunikacji Autobusowej, która przewiezie pasażerów do Krosna. Dopiero w Krośnie podróżni ponownie wsiądą do pociągu, którym kontynuować będą podróż w kierunku Małopolski.
Istotnym szczegółem jest również zakończenie porannego kursu nie na stacji Kraków Główny, lecz na stacji Kraków Płaszów. Dorota Szalacha z PKP Polskich Linii Kolejowych w rozmowie z Radiem Kraków wskazuje, że część nowych rozwiązań to efekt trwającego remontu peronów na stacji Kraków Główny. Zakres prac wpływa na przepustowość dworca, co wymaga tymczasowego kierowania części pociągów – w tym porannej „Wetliny” – na stację Kraków Płaszów. Zgodnie z wyjaśnieniami PKP PLK konieczne jest wcześniejsze opuszczenie stacji Kraków Główny przez niektóre pociągi, by zwolnić perony dla kolejnych składów. Oznacza to również zmodyfikowane postoje i nieco inną organizację ruchu w aglomeracji.
Decyzja o skierowaniu porannego kursu na stację Kraków Płaszów i wprowadzeniu przesiadek spotkała się z mieszanymi opiniami. Pasażerowie zwracają uwagę na większą liczbę elementów do zaplanowania i potencjalne trudności przy przesiadkach, szczególnie dla osób dojeżdżających codziennie do pracy lub szkoły w centrum Krakowa. Dodatkowy odcinek podróży, pokonywany już we własnym zakresie, może wydłużyć czas dojazdu i wpłynąć na komfort poruszania się po mieście.
W drodze z Krakowa do Zagórza obowiązywać będzie podobny system przesiadkowy. Pociągi odjadą z Krakowa Głównego o godzinie 09:30 i 18:25. Po dotarciu do Krosna pasażerowie będą kontynuować podróż autobusami ZKA do Targowisk, gdzie nastąpi ostatnia przesiadka na pociąg jadący do Zagórza.
Dlaczego wprowadzono przesiadki?
Główną przyczyną zmian jest rozpoczęcie generalnej modernizacji linii kolejowej nr 108, obejmującej odcinek Jasło – Nowy Zagórz. W pierwszym etapie prace obejmą fragment między Krosnem a Targowiskami, dokładnie ten, który obecnie pokonują pociągi bezpośrednio. Zakres modernizacji jest szeroki i obejmuje poprawę komfortu podróży, zwiększenie bezpieczeństwa oraz skrócenie czasu przejazdu w przyszłości. Z punktu widzenia pasażerów to inwestycja, która ma szansę przynieść wymierne efekty, choć w trakcie trwania prac konieczne będą modyfikacje organizacyjne.Zastosowane rozwiązanie, polegające na wprowadzeniu przesiadek i zastępczej komunikacji autobusowej, pozwala przewoźnikowi na utrzymanie ciągłości połączeń. Jak podkreśla PKP Intercity, zapewnienie regularnych kursów jest szczególnie istotne dla mieszkańców południowej części Podkarpacia.
Komentarze (0)