reklama
reklama

Czy remont na odcinku kolejowym z Sanoka do Krościenka będzie przeprowadzony? Na razie podano kwotę

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Kamil Mielnikiewicz

Czy remont na odcinku kolejowym z Sanoka do Krościenka będzie przeprowadzony? Na razie podano kwotę - Zdjęcie główne

Pociąg relacji Ustrzyki Dolne - Sanok przejeżdżający przez Olszanicę. | foto Kamil Mielnikiewicz

Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Aktualności Około pół miliarda złotych może kosztować dalsza modernizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Sanok – Ustrzyki Dolne – Krościenko (granica państwa) – poinformowało Ministerstwo Infrastruktury w odpowiedzi na interpelację posła Bartosza Romowicza, byłego burmistrza Ustrzyk Dolnych.
reklama

Początkiem marca 2023 roku, po trzynastu latach, Polregio we współpracy z SKPL reaktywowało regularne tygodniowe połączenia na linii kolejowej nr 108 z Ustrzyk Dolnych do Sanoka i z powrotem. Obecny stan techniczny na odcinku z Uherzec Mineralnych w kierunku Krościenka pozwala na realizację transportu szynobusami z prędkością w przedziale 20 – 50 km/h oraz naciskiem osi na tor nieprzekraczającym 140 kN. Oznacza to, że aktualnie nie ma możliwości uruchomienia tam zarówno pociągów pasażerskich w relacjach międzynarodowych, jak i wykorzystania tej trasy w ruchu towarowym.

Temat kolei w moich rodzinnych Bieszczadach to temat rzeka, rwąca rzeka. To, że jest potrzebna nie ulega wątpliwości. To, że musi być atrakcyjna i szybka to też. Już jako Burmistrz Ustrzyk Dolnych starałem się zmierzyć z problemem wykluczenia komunikacyjnego, chociażby przez organizację Bieszczadzkiego Związku Komunikacyjnego. I teraz jako poseł będę to kontynuował

– podkreśla poseł Bartosz Romowicz.

Z uwagi na to, były burmistrz Ustrzyk Dolnych złożył do Ministerstwa Infrastruktury interpelację dotyczącą linii 108 między Sanokiem a Krościenkiem (granica państwa). Wśród pytań znalazły się te, związane z aktualną sytuacją, możliwymi planami na kompleksową modernizację oraz działaniami, które zostały dotychczas poczynione.

Zakres poczynionych dotąd prac

W odpowiedzi na interpelację Bartosza Romowicza, wiceminister Piotr Malepszak poinformował, że łącznie koszty poniesione na utrzymanie odcinka linii w latach 2021 – 2023 wyniosły około 20,6 miliona złotych. Zakres prac obejmował:

  • pojedynczą wymianę podkładów wraz z uzupełnieniem tłucznia i podbiciem toru na odcinku Ustrzyki Dolne - Krościenko (granica państwa), koszt około 7,1 mln zł;
  • naprawę główną przejazdu kolejowo-drogowego kategorii A w miejscowości Ustjanowa, koszt około 0,7 mln zł;
  • modernizację przejazdu kolejowo-drogowego kategorii A za Ustrzykami Dolnymi, koszt około 2,3 mln zł;
  • pojedynczą wymianę podkładów wraz z uzupełnieniem tłucznia i podbiciem toru na odcinku Ustrzyki Dolne - Krościenko (granica państwa), koszt około 2,4 mln zł;
  • remont 18 sztuk obiektów inżynieryjnych na odcinku Nowy Zagórz – Krościenko, koszt około 6,6 mln zł;
  • pojedynczą wymianę podkładów wraz z uzupełnieniem tłucznia i podbiciem toru na odcinku Ustrzyki Dolne – Krościenko (granica państwa), koszt około 1,5 mln zł.
 

Plan jest, jednak brak środków finansowych

Bartosz Romowicz zapytał również o plany na dalsze prace na linii kolejowej nr 108. W odpowiedzi możemy przeczytać, że kompleksowe działania w zakresie torów oraz przebudowy stacji będą realizowane, ale na odcinku Sanok – Nowy Zagórz. Trasa w kierunku Ustrzyk Dolnych jest co prawda ujęta w dokumencie wskazującym cele i kierunki rozwoju sieci kolejowej w ramach prognozowanych dostępnych źródeł jej finansowania, opracowanym przez spółkę PKP PLK, jednakże nie ma obecnie zabezpieczonych środków pieniężnych pozwalających na jego realizację. Ze strony Piotra Malepszaka, wiceministra infrastruktury padła jednak szacowna kwota, jaka jest potrzebna na stworzenie w Bieszczadach kolei z prawdziwego zdarzenia, to 250-500 milionów złotych.

Realizacja połączeń kolejowych z Ustrzyk Dolnych do Sanoka

Od poniedziałku do piątku, ze stacji w Ustrzykach Dolnych pociąg wyrusza o godzinie 05:19, 08:01 i 13:58, z kolei z Sanoka o 06:43, 09:22 oraz 15:20. Odległość między tymi powiatowymi miastami to 42 kilometry, a sam przejazd zajmuje 1 godzinę 11 minut. Po drodze pojazd zatrzymuje się na dziewięciu przystankach – odpowiednio w Ustjanowej, Olszanicy, Uhercach, Uhercach Tunelu, Jankowcach, Lesku Łukawicy, Załużu, Zagórzu oraz Nowym Zagórzu.

reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama