Budynek głównej stacji w Majdanie, na terenie gminy Cisna, to nie tylko zabytkowa konstrukcja wpisana do rejestru zabytków województwa podkarpackiego. Odgrywa on centralną rolę w funkcjonowaniu Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej, która stanowi jedną z największych atrakcji turystycznych Bieszczadów.
Przetarg na remont
Remont drewnianego budynku stacji w Majdanie jest możliwy dzięki dotacji z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków. Do realizacji tego przedsięwzięcia zgłosiły się dwie firmy: spółka Darjan z Hoczwi, która wyceniła swoją ofertę na 945 810 zł, oraz Zakład Budowlano-Konserwatorski „Arkady” z Jarosławia z ofertą wynoszącą 949 000 zł. Zamówienie obejmuje szeroki zakres prac budowlanych i konserwacyjnych. Wymiana więźby dachowej, remont stropów, podłóg, stolarki okiennej i drzwiowej, a także modernizacja instalacji elektrycznej, wodociągowej, kanalizacyjnej oraz gazowej to tylko część z planowanych robót.Oprócz tego, budynek zostanie odwodniony, a jego elewacja oraz rampa – gruntownie wyremontowane. Prace te nie tylko zabezpieczą stan techniczny obiektu, ale również poprawią jego estetykę, co jest szczególnie ważne, zważywszy na jego znaczenie dla turystów odwiedzających region.
Wyzwania konserwatorskie i znaczenie historyczne
Renowacja drewnianego budynku stacyjnego stanowi duże wyzwanie, nie tylko ze względu na stan techniczny obiektu, ale również jego zabytkowy charakter. Zachowanie oryginalnych detali i struktury budynku, przy jednoczesnym dostosowaniu go do współczesnych standardów, wymaga dużej precyzji i dbałości o detale. Jest to również szansa na podkreślenie historycznej wartości stacji jako symbolu dawnej bieszczadzkiej infrastruktury kolejowej.
Fot. Kamil Mielnikiewicz
Modernizacja infrastruktury kolejki
Warto przypomnieć, że renowacja budynku stacyjnego w Majdanie to tylko część większego projektu modernizacji infrastruktury Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej. W czerwcu 2023 roku podpisano umowę na dofinansowanie modernizacji kolejki w ramach Programu Interreg NEXT Polska-Ukraina 2021-2027, opiewającą na kwotę 15 milionów złotych. Po polskiej stronie planowana jest budowa centrum obsługi turystów, które będzie pełnić funkcję kulturalnego serca tego miejsca. Będą się tam odbywały wystawy, koncerty oraz wydarzenia kulturalne, co dodatkowo przyciągnie turystów i mieszkańców regionu. Ważnym elementem projektu jest także budowa kładki leśnej o długości 400 metrów, zakończonej platformą widokową w koronach drzew nad stacją kolejki. Tego typu atrakcja, oferująca wyjątkową perspektywę na okoliczne lasy i krajobraz Bieszczadów, ma stać się jedną z najważniejszych nowości dla odwiedzających.ZOBACZ WIĘCEJ: Ma to być turystyczny hit w Bieszczadach. Zobaczcie wizualizację nowych atrakcji [ZDJĘCIA]
Nie zapomniano również o unikalnych rozwiązaniach turystycznych, takich jak zakup 26 drezyn rowerowych, które będą kursować po wyremontowanych torach na odcinku Cisna-Dołżyca. To innowacyjne podejście do turystyki kolejowej ma szansę przyciągnąć zupełnie nową grupę gości, zainteresowanych aktywnym wypoczynkiem w malowniczym bieszczadzkim otoczeniu.
Planowany termin zakończenia prac przy budynku stacyjnym w Majdanie to grudzień 2025 roku.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.