Wraz z pierwszym dniem września zmienia się rozkład jazdy Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej. Po zakończeniu wakacji, ciuchcia będzie wyjeżdżała na tory we wtorki, środy, soboty i niedzielę. Ponadto zrezygnowano z kursów za parowozem.
Wrześniowy rozkład jazdy „Bieszczadzkiej Ciuchci”
Koniec okresu wakacyjnego to również zmiany w funkcjonowaniu wielu bieszczadzkich atrakcji. Dzieje się tak również w przypadku kolejki leśnej. Wraz z rozpoczęciem września, kursy będą realizowane we wtorki, środy, soboty i niedzielę po dwa razy dziennie. Ciuchcia wyjedzie na trasę Majdan – Balnica - Majdan o godzinie 09:30 oraz 12:00.
Kursy za parowozem z Majdanu do Dołżycy i z powrotem nie będą realizowane. Informacja o kursach zastępczych jest możliwa pod numerem telefonu: 13 468 63 35. W czwartki i piątki mogą być organizowane przejazdy poza rozkładem jazdy
- informuje Fundacja Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej.
Trasa z Majdanu do Balnicy i z powrotem liczby blisko 9 kilometrów, a czas przejazdu to około 2 godziny. Podróżnych wozi kilkanaście wagonów osobowych. Są to zarówno wagony odkryte jak i w pełni zabudowane. Oba typy wyruszają w każdym składzie.
Ceny biletów
Przejazd z Majdanu do Balnicy z powrotem to koszt 36 złotych – bilet normalny oraz 30 złotych – bilet ulgowy. Istnieje także możliwość zakupu biletu peronowego, czyli wejściówki dla zwiedzających, którzy nie korzystają z przejazdu kolejką – koszt to 2 złote.
Najsłynniejsza kolejka wąskotorowa
Bieszczadzka Kolejka Leśna jest jedną z najsłynniejszych kolejek wąskotorowych w Polsce oraz jedną z najpopularniejszych atrakcji w Bieszczadach. Ciuchcia kursuje na dwóch trasach: w maju, czerwcu, wrześniu i październiku z Majdanu do Balnicy oraz w lipcu i sierpniu z Majdanu do Dołżycy i Balnicy. Kilkugodzinna wycieczka przez bieszczadzkie doliny to przede wszystkim możliwość podziwiania pięknych, dzikich okolic oraz odwiedziny popularnych miejscowości.
Bieszczadzka Ciuchcia, czyli kolejka z historią
Budowę kolejki wąskotorowej rozpoczęto pod koniec XIX wieku. Miała ona na celu uprościć eksploatację bieszczadzkich lasów. Niestety podczas II wojny światowej torowiska zostały kompletnie zrujnowane. W latach 50. przy okazji budowy Zakładów Drewna w Rzepedzi wybudowano tory na odcinku z Rzepedzi przez Smolnik, Wolę Michową, Balnicę, Cisną, Przysłup i Wetlinę do Moczarnego. Kolejka służyła nie tylko do przewozu drewna, ale również jako transport turystyczny. Na początku lat 90. ubiegłego wieku linię wyłączono z eksploatacji, szyny zardzewiały a tory zarosły.
W 1994 roku założono Fundację Bieszczadzkiej Kolejki , która doprowadziła do ponownego uruchomienia kolejki.
Zdjęcie główne: Michał Bosek