reklama

Ta inwestycja ma skrócić dojazd pociągiem w kierunku Bieszczad. Ale czy na pewno?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Kamil Mielnikiewicz

Ta inwestycja ma skrócić dojazd pociągiem w kierunku Bieszczad. Ale czy na pewno? - Zdjęcie główne

zdjęcie ilustracyjne | foto Kamil Mielnikiewicz

Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

AktualnościPonad 240 milionów złotych netto – tyle ma kosztować budowa łącznicy kolejowej Jedlicze–Szebnie. Według PKP Polskich Linii Kolejowych inwestycja skróci czas przejazdu na trasie w kierunku Bieszczad. Jednak nie wszyscy podzielają tę opinię. Wskazuje się, że realne korzyści mogą dotyczyć przede wszystkim transportu towarowego oraz mieszkańców Krosna.
reklama

Łącznica Jedlicze–Szebnie ma być częścią większego planu modernizacji infrastruktury kolejowej w regionie. Nowy odcinek o długości 3,4 kilometra połączy linie kolejowe nr 106 (Rzeszów–Jasło) i nr 108 (Stróże–Krościenko). Pozwoli to na wyeliminowanie konieczności postoju na stacji Jasło, gdzie obecnie pociągi muszą zmieniać kierunek jazdy. Dorota Szalacha z PKP PLK podkreśla, że dzięki temu czas podróży na trasie Rzeszów–Nowy Zagórz ma skrócić się nawet o 20–25 minut, co może przyciągnąć nowych pasażerów i uatrakcyjnić ofertę przewozową.

Projekt zakłada budowę dziewięciu obiektów inżynieryjnych, w tym tunelu o długości blisko 500 metrów oraz trzech wiaduktów drogowych. Powstanie także nowy przystanek osobowy Moderówka, który zwiększy dostępność kolei dla mieszkańców regionu. Zgodnie z harmonogramem, budowa ma zakończyć się w połowie 2028 roku.

reklama

Transport towarowy na pierwszym planie

Zbigniew Kozak z Departamentu Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego w Urzędzie Marszałkowskim w Rzeszowie widzi w projekcie przede wszystkim potencjał dla transportu towarowego. Jak zauważa w rozmowie z Marcinem Starcem z portalu tokfm.pl, nowa łącznica będzie kluczowa dla przewozu materiałów do Rafinerii Orlen Południe w Jedliczu, gdzie powstaje instalacja do produkcji bioetanolu.

To połączenie w takim przypadku ma sens, ale nie trzeba tutaj mówić nic o Bieszczadach

reklama

– zaznacza Zbigniew Kozak w rozmowie z portalem tokfm.pl.

Według niego, czas przejazdu pociągiem z Rzeszowa do Ustrzyk Dolnych, wynoszący obecnie około 3,5 godziny, wciąż pozostaje znacząco dłuższy niż podróż samochodem, która zajmuje co najmniej godzinę mniej. Rozmówca Marcina Starca z tokfm.pl przypomina również, że bardziej efektywne dla podróżnych byłoby wybudowanie nowej, 100-kilometrowej trasy kolejowej przez Brzozów i Sanok. Jednak takie rozwiązanie to obecnie jedynie odległa perspektywa.

Wątpliwości wokół korzyści dla Bieszczad

Choć inwestycja z pewnością przyczyni się do poprawy komunikacji w regionie, zwłaszcza dla mieszkańców Krosna, jej wpływ na dostępność Bieszczad pozostaje ograniczony. Realna skrócona trasa omijająca Jasło poprawi komfort podróży jedynie części pasażerów, głównie na trasach regionalnych. Z drugiej strony, projekt wpisuje się w szeroko zakrojone działania PKP PLK na Podkarpaciu, które mają na celu nie tylko zwiększenie liczby podróżnych, ale także wsparcie transportu towarowego i rozwój gospodarczy regionu.

reklama

reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama