Rozwój infrastruktury kolejowej w Polsce Wschodniej nabiera tempa. Dzięki wsparciu funduszy, rozpoczęto realizację projektu rewitalizacji linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz. W ramach inwestycji o wartości 1,7 miliarda złotych, planowane są szeroko zakrojone prace modernizacyjne i budowlane. Zakończenie przedsięwzięcia przewidziano na 2029 rok. Projekt obejmuje modernizację 56 kilometrów istniejących torów oraz budowę 3 kilometrów nowej linii kolejowej w formie łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie. Takie rozwiązanie ma usprawnić ruch kolejowy, zwiększając zarówno przepustowość, jak i niezawodność transportu w tym rejonie.
Korzyści dla pasażerów i gospodarki
Dzięki realizacji inwestycji skróci się czas przejazdu między Rzeszowem a Krosnem oraz Sanokiem nawet o 20 do 25 minut. Umożliwi to bardziej efektywne przemieszczanie się mieszkańców regionu oraz turystów, dla których Bieszczady pozostają jednym z najbardziej atrakcyjnych miejsc wypoczynkowych w kraju. Jednocześnie, dzięki podniesieniu standardu linii, pociągi będą mogły przewozić cięższe ładunki, co zwiększy możliwości logistyczne i transportowe regionu. W ramach projektu zmodernizowanych zostanie 18 istniejących stacji i przystanków, a dodatkowo powstanie sześć nowych przystanków kolejowych, co zwiększy dostępność kolei dla mieszkańców mniejszych miejscowości.Aktualnie na trasie między Jasłem a Nowym Zagórzem realizowane są między innymi takie kursy jak: Zagórz - Kraków Główny - Zagórz, Rzeszów Główny - Ustrzyki Dolne - Rzeszów Główny czy Rzeszów Główny - Medzilaborce - Rzeszów Główny.
Infrastruktura na miarę XXI wieku
Zakres prac przewiduje nie tylko modernizację torowisk, ale również rozbudowę całej infrastruktury towarzyszącej. Wybudowane zostaną trzy tunele kolejowe i trzy wiadukty drogowe, co znacząco wpłynie na poprawę płynności i bezpieczeństwa ruchu. Przewidziano także przebudowę aż 80 przejazdów kolejowo-drogowych.Projekt zakłada również wdrożenie nowoczesnych systemów sterowania ruchem oraz budowę systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, który poprawi komfort podróżowania i orientację na stacjach. Całość infrastruktury, zarówno nowej, jak i modernizowanej, będzie dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, co jest zgodne ze standardami inkluzywnego transportu publicznego.
Komentarze (0)