Okres letni to dla uczniów i nauczycieli czas odpoczynku, dla wielu szkół – moment największych zmian. Gdy klasy i korytarze pustoszeją, rozpoczynają się remonty, modernizacje i doposażenia. W tym roku podobnie było w gminie Olszanica, gdzie w placówkach w Olszanicy i Uhercach Mineralnych zrealizowano szereg prac poprawiających funkcjonowanie szkół.
Inwestycja w lepsze warunki nauki
Nowy rok szkolny to zawsze nowe wyzwania, ale także nowe możliwości. Uczniowie wchodząc do świeżo wyremontowanych sal i korytarzy, mogą odczuć, że ich komfort i bezpieczeństwo są priorytetem. Modernizacja przestrzeni edukacyjnych nie sprowadza się jedynie do estetyki – odnowione wnętrza, lepsze wyposażenie czy unowocześnione pracownie realnie wpływają na jakość nauki i motywację do pracy zarówno uczniów, jak i nauczycieli.Realizacja prac remontowych w szkołach wymaga nakładów finansowych, które najczęściej zapewniają samorządy gminne i powiatowe. W wielu przypadkach niezbędne są również dodatkowe źródła – dofinansowania czy programy wspierające edukację. Dzięki nim możliwe jest nie tylko utrzymanie placówek w dobrym stanie, ale także rozwijanie ich potencjału i dostosowywanie do współczesnych wymagań.
Fot. Kamil Mielnikiewicz
Przykład z gminy Olszanica
Na terenie gminy Olszanica w ostatnim czasie szczególną uwagę poświęcono Szkołe Podstawowej im. Orła Białego w Zespole Szkół Publicznych w Uhercach Mineralnych oraz Szkole Podstawowej w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Olszanicy. To właśnie tam wdrożony został projekt „Edukacja STEAM w Gminie Olszanica”, realizowany w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027, Priorytet 5 „Przyjazna Przestrzeń Społeczna”, Działanie 5.1 – Edukacja. Dzięki niemu powstały nowoczesne pracownie informatyczne, naukowe i dla edukacji wczesnoszkolnej.Głównym celem działań jest umożliwienie szkołom podstawowym prowadzonym przez gminę wdrażania modelu edukacji STEAM. Zakłada on wykorzystanie nowoczesnych narzędzi dydaktycznych i infrastruktury edukacyjnej. Dzięki projektowi w obu szkołach powstały nowoczesne pracownie: informatyczne, naukowe oraz przeznaczone dla edukacji wczesnoszkolnej. W efekcie uczniowie mają dostęp do narzędzi, które pozwalają rozwijać kompetencje w wielu dziedzinach jednocześnie, łącząc naukę, technologię, inżynierię, sztukę i matematykę.
Fot. Kamil Mielnikiewicz
Edukacja STEAM – czym jest?
Model STEAM integruje pięć kluczowych obszarów:
- S – Science (nauka),
- T – Technology (technologia),
- E – Engineering (inżynieria),
- A – Arts (sztuka),
- M – Mathematics (matematyka).
Metoda opiera się na pracy projektowej, doświadczeniu i praktyce, dzięki czemu uczniowie uczą się poprzez działanie. Łączenie przedmiotów ścisłych z elementami sztuki i kreatywności daje możliwość wszechstronnego rozwoju – zarówno pod kątem poznawczym, jak i twórczym.
Komentarze (0)