Józef Skrzek, jedna z najwybitniejszych postaci polskiej sceny muzycznej, w październiku tego roku dał trzy koncerty w Bieszczadach, a dokładniej w: cerkwiach w Baligrodzie, Bystrem i Łopience. W ramach cyklu „Trzy Cerkwie – Trzy Koncerty” jego muzyka wypełniła przestrzeń sakralnych budowli, tworząc wyjątkowy dialog z ich duchową aurą.
Współpraca z Karo Glazer
Jeden z najnowszych projektów Józefa Skrzeka to współpraca z Karo Glazer – wokalistką o niezwykłym, czterooktawowym głosie, który cenili jurorzy prestiżowego International Songwriting Competition, zyskawszy uznanie artystów światowej klasy jak Dua Lipa i Coldplay. Glazer, mająca na koncie ponad 400 kompozycji i współpracę z uznanymi artystami jak Mike Stern czy Richard Bona, opublikowała właśnie singiel „Black Sun”, w którym Józef Skrzek na syntezatorze towarzyszy jej ekspresyjnej interpretacji. W nagraniu wzięli również udział Christian Holl Buhl i Günes Svarre Kocak z duńskiego zespołu Dead Star Talk, a za produkcję odpowiadał Flemming Rasmussen, znany między innymi z pracy nad legendarnymi albumami zespołu Metallica.Karo Glazer koncertując na międzynarodowych scenach – od Nowego Jorku po Berlin, zdobyła renomę dzięki barwie głosu, zdolności kompozytorskiej oraz bogatej współpracy z muzykami światowej sławy. Z jej umiejętności korzystali laureaci nagrody Grammy, a także polscy artyści, tacy jak Grażyna Szapołowska.
Józef Skrzek – wizjoner polskiej muzyki
Józef Skrzek, urodzony w Siemianowicach Śląskich w 1948 roku, od dekad fascynuje słuchaczy połączeniem muzyki elektronicznej, rocka progresywnego i sakralnych inspiracji. Jego muzyczna podróż rozpoczęła się klasyczną edukacją pianistyczną, lecz prawdziwy rozkwit twórczy Skrzeka nastąpił, gdy zaangażował się w eksperymenty z nowymi brzmieniami. Najpierw jako członek zespołu Breakout, a następnie współzałożyciel formacji SBB, stworzył przełomowe dzieła, które stały się fundamentem polskiego rocka progresywnego. To w SBB Skrzek połączył elementy rocka, jazzu i elektroniki, budując muzykę, która wykraczała poza konwencjonalne struktury i inspirowała kolejne pokolenia artystów.Jednym z kamieni milowych w karierze Skrzeka była współpraca z Czesławem Niemenem. W latach 70. Skrzek współtworzył z Niemenem albumy takie jak „Strange Is This World” i „Ode to Venus”, które zyskały status arcydzieł polskiej muzyki progresywnej. Ta kolaboracja pozwoliła Skrzekowi poszerzyć spektrum twórcze, a jego umiejętność posługiwania się syntezatorami i instrumentami klawiszowymi stanowiła ważny element brzmienia tamtych projektów. Zainteresowanie syntezatorami i elektroniką, z którymi Skrzek nieustannie eksperymentował, stało się inspiracją dla wielu twórców.
Lata 80. przyniosły rozwój kariery solowej Józefa Skrzeka, w której muzyka sakralna i elektroniczna zajęły wyjątkowe miejsce. Solowe albumy, takie jak „Ojciec Chrzestny Dominika” czy „Pokój Saren” (ścieżka dźwiękowa do filmu Lecha Majewskiego), stanowią wyraz duchowych poszukiwań artysty i jego zainteresowania muzyką wprowadzającą odbiorców w stany kontemplacji. Dla Skrzeka, gra w świątyniach czy podczas uroczystości o charakterze religijnym jest nie tylko wykonywaniem utworów, lecz również formą modlitwy i głębokiej medytacji.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.