reklama

Nauczyciele w obiektywie sztucznej inteligencji. Niespodzianka uczniów z Cisnej [ZDJĘCIA]

Opublikowano:
Autor:

Nauczyciele w obiektywie sztucznej inteligencji. Niespodzianka uczniów z Cisnej [ZDJĘCIA] - Zdjęcie główne
Zobacz
galerię
12
zdjęć

Niespodzianka uczniów z Cisnej

Udostępnij na:
Facebook
AktualnościUczniowie Szkoły Podstawowej im. Aleksandra Fredry w Cisnej, w Bieszczadach, przygotowali oryginalny i nowoczesny sposób na uczczenie Dnia Edukacji Narodowej. Z pomocą sztucznej inteligencji stworzyli zabawne portrety swoich nauczycieli, co jednocześnie stało się okazją do edukacji o cyfrowym bezpieczeństwie. Jak przebiegał ten kreatywny projekt i jakie wnioski z niego wynieśli uczniowie?
reklama

Zabawa z technologią z okazji Dnia Edukacji Narodowej

Dzień Edukacji Narodowej, znany również jako Dzień Nauczyciela, to moment, w którym uczniowie tradycyjnie okazują wdzięczność swoim pedagogom za trud, jaki wkładają w ich edukację. W Szkole Podstawowej im. Aleksandra Fredry w Cisnej w tym roku przygotowania do tego święta miały wyjątkowy, innowacyjny charakter. Samorząd Szkolny, wspólnie z nauczycielami, postanowił stworzyć coś niezwykłego – projekt „Nauczyciele w obiektywie AI”. Dzięki nowoczesnym narzędziom do tworzenia grafiki za pomocą sztucznej inteligencji, uczniowie mieli okazję przygotować serię humorystycznych portretów swoich nauczycieli.

Maria Staszel-Pająk, nauczycielka języka angielskiego, wyjaśnia w rozmowie z portalem wBieszczady.pl, że wszystko zaczęło się od szkolenia z wykorzystania AI w edukacji, w którym wzięli udział nauczyciele. Zainspirowani tym szkoleniem, postanowili zapoznać swoich uczniów z tymi narzędziami, a efektem ich współpracy stała się nietypowa gazetka, w której nauczyciele zostali przedstawieni w różnych zaskakujących rolach. Na przykład, anglistka została czarownicą z Harry'ego Pottera, nauczyciel wspomagający stał się astronautą, a pani od etyki – hipiską

reklama

Fot. Szkoła Podstawowa im. Aleksandra Fredry w Cisnej

Nie tylko zabawa, ale i nauka odpowiedzialności

Chociaż projekt miał na celu przede wszystkim dostarczenie radości i zaskoczenia nauczycielom, miał również ważne znaczenie edukacyjne. Uczniowie, angażując się w tworzenie tych portretów, nauczyli się, że technologia AI, choć potrafi być źródłem świetnej zabawy, niesie ze sobą również pewne zagrożenia. Najmłodsi zrozumieli, że nie wszystkie obrazy, które widzą w sieci, można brać za prawdziwe. Właśnie dlatego coraz bardziej zwracają uwagę na to, co publikują i jakie mogą być tego konsekwencje.

reklama

Ważnym elementem projektu było również wprowadzenie zasad związanych z ochroną prywatności. Każde zdjęcie nauczycieli zostało użyte za ich zgodą, a uczniowie zostali poinformowani o konieczności zachowania poufności tych obrazów i o ryzyku wynikającym z nieodpowiedzialnego wykorzystania swoich zdjęć w sieci. Projekt uczył więc nie tylko kreatywności, ale także odpowiedzialności cyfrowej.

Pomysł, który zjednoczył społeczność szkolną

Sam projekt wywołał w szkole wielkie emocje – zarówno wśród uczniów, jak i nauczycieli.

Nauczyciele byli zachwyceni! W gronie pedagogicznym zaczęła się korespondencja mailowa: „Zrób ze mnie astronautę”, „Pana dyrektora pokażemy, jak niesie znicz olimpijski, w końcu to wf-ista”, „Pani Kasia zawsze marzyła o kręconych włosach, więc jej takie zrobimy”

reklama

– wspomina Maria Staszel-Pająk.

Warto podkreślić, że taka forma współpracy uczniów i nauczycieli wzmacnia relacje między nimi. Dzięki wspólnej zabawie nauczyciele i uczniowie mieli okazję lepiej się poznać, a jednocześnie realizować projekt, który przybliżał ich do nowoczesnych technologii.

Sztuczna inteligencja jako narzędzie edukacyjne

Projekt „Nauczyciele w obiektywie AI” nie był pierwszym zetknięciem uczniów Szkoły Podstawowej w Cisnej z technologią AI. Już wcześniej, podczas realizacji projektów w ramach Funduszu Rozwoju Edukacji Szkolnej (FERS+), uczniowie tworzyli treści multimedialne, między innymi relacje na szkolnym Facebooku czy filmiki montowane za pomocą aplikacji CapCut, które dokumentowały ich działania w ramach wymiany uczniowskiej.

Szkoła Podstawowa im. Aleksandra Fredry w Cisnej planuje również przyszłe projekty, w których wykorzystywana będzie sztuczna inteligencja. Nauczyciele przygotowują już kolejny projekt eTwinning, który będzie oparty na wykorzystaniu narzędzi AI. Warto wspomnieć, że poprzedni projekt szkoły, zatytułowany „Tell me a legend from your country”, zdobył zarówno Krajową, jak i Europejską Odznakę Jakości eTwinning. Zarówno uczniowie, jak i nauczyciele zgodnie podkreślają, że tego typu projekty mają ogromne znaczenie nie tylko dla kształcenia technicznego, ale i społecznego. W świecie, w którym technologia odgrywa coraz większą rolę, edukacja cyfrowa staje się nieodzownym elementem procesu nauczania.

WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama