Most w Domaradzu leży na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 886 (Brzozów – Sanok) z drogą krajową nr 19 (Rzeszów – Barwinek). To tutaj kierowcy jadący w Bieszczady z północy, zachodu czy centrum kraju często opuszczali „dziewiętnastkę”, by przez Brzozów, Sanok i Lesko dotrzeć w głąb Bieszczadów. Od 20 maja ten manewr jest niemożliwy: odcinek DW 886 przy moście został całkowicie wyłączony z ruchu.
Powód zamknięcia: zły stan techniczny starego obiektu
Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie zdecydował o rozbiórce starej przeprawy i budowie nowego mostu. Jak tłumaczy dyrektor PZDW Piotr Miąso, okresowe przeglądy są obowiązkowe, a obiekt, który nie spełnia parametrów bezpieczeństwa, musi zostać zastąpiony nową konstrukcją. Inwestycja obejmuje nie tylko sam most, lecz także fragmenty DW 886 oraz drogę gminną nr 115607R zlokalizowaną w obrębie prac.
Objazdy zależne od masy pojazdu
Wprowadzone zmiany w organizacji ruchu obejmują różne warianty tras objazdowych, dostosowane do masy i typu pojazdów. Dla samochodów o masie całkowitej do 15 ton wyznaczono najkrótszy objazd, prowadzący drogą powiatową z miejscowości Blizne do Jasienicy Rosielnej. Trasa ta pozwala na stosunkowo szybkie ominięcie placu budowy w Domaradzu i powrót na główny szlak komunikacyjny.Dla samochodów osobowych, które dotąd skręcały z DK 19 w Domaradzu, nowa trasa oznacza około 7 kilometrów dodatkowego dystansu. Pomimo zmiany organizacji ruchu, jak dotąd – według obserwacji służb drogowych – przejazd odbywa się płynnie.
Fot. Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich
Inaczej sytuacja wygląda w przypadku pojazdów cięższych – autokarów i samochodów ciężarowych. Te muszą kierować się na objazd drogą krajową nr 19 w kierunku Miejsca Piastowego, a następnie drogą krajową nr 28 przez Rymanów do Sanoka. Trasa jest znacznie dłuższa i może powodować zwiększony czas przejazdu, zwłaszcza w rejonie ronda w Miejscu Piastowym, gdzie przewidywane jest większe natężenie ruchu. Jako alternatywę dla kierowców, zwłaszcza tych jadących z Rzeszowa, wskazuje się możliwość zjazdu z drogi krajowej nr 19 w Targowiskach i przejazd przez Wróblik Królewski oraz Wróblik Szlachecki do Beska, gdzie można ponownie włączyć się w drogę krajową nr 28. Choć ta trasa jest mniej popularna, może stanowić skuteczne odciążenie głównego objazdu i pozwolić na sprawniejszy dojazd w kierunku Bieszczadów.
Harmonogram i zakres prac
- Rozpoczęcie robót: 20 maja 2025 roku
- Planowane zakończenie: koniec 2025 roku
- Zakres: rozbiórka istniejącego mostu, budowa nowej konstrukcji, przebudowa przyczółków i umocnień koryta Stobnicy, modernizacja odcinków DW 886 i drogi gminnej nr 115607R.
Nowy most ma posiadać większą nośność i dostosowane do współczesnych standardów zabezpieczenia przeciwpowodziowe. W opinii PZDW inwestycja przełoży się na długoterminowe korzyści: poprawę bezpieczeństwa, skrócenie przyszłych objazdów związanych z ewentualnymi naprawami oraz przystosowanie przeprawy do rosnącego ruchu turystycznego.
Komentarze (0)