reklama
reklama

Budowa S19 idzie pełną parą. W przyszłości trasa usprawni dojazd w Bieszczady

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: GDDKiA

Budowa S19 idzie pełną parą. W przyszłości trasa usprawni dojazd w Bieszczady - Zdjęcie główne
Zobacz
galerię
9
zdjęć

Odcinek S19 między Babicą a Jawornikiem | foto GDDKiA

reklama
Udostępnij na:
Facebook
AktualnościTo jedna z największych inwestycji drogowych w południowo-wschodniej Polsce. Budowa drogi ekspresowej S19 nie tylko odmieni jakość podróży na Podkarpaciu, ale przede wszystkim znacząco skróci i usprawni dojazd w Bieszczady. Prace trwają.
reklama

Aktualnie w Bieszczady można dojechać wieloma drogami, jednak najpopularniejsza trasa prowadzi z okolic Rzeszowa, bowiem można tam zjechać z autostrady A4, a także bez problemu dojechać ze środkowej, wschodniej czy północnej części Polski. Od stolicy województwa podkarpackiego na teren powiatu leskiego i bieszczadzkiego prowadzą zarówno drogi krajowe, jak i wojewódzkie oraz powiatowe. Najczęściej podróżni, jadąc od Rzeszowa, wjeżdżają na drogę krajową nr 19. Następnie kierują się nią do Domaradza, gdzie skręcają na drogę wojewódzką nr 886 i kontynuują podróż do Brzozowa i dalej do Sanoka. Po przejechaniu obwodnicą miasta, wjeżdżają na drogę krajową nr 84, która prowadzi już w głąb Bieszczadów. Przejazd tą trasą bywa czasochłonny ze względu na natężenie ruchu i tereny zabudowane.

reklama

W tym kontekście realizacja nowego odcinka S19 od Rzeszowa aż po południową granicę województwa staje się kluczowa. Znacznie poprawi komfort jazdy i skróci czas podróży, co z kolei przełoży się na jeszcze większe ożywienie gospodarcze regionu oraz rozwój turystyki. Istotnym elementem całego projektu jest budowa łącznika między węzłem w Miejscu Piastowym a Sanokiem. Oznacza to, że trasa do Bieszczadów ma szansę zyskać zupełnie nową jakość.

Postęp prac na kluczowych odcinkach

Prace budowlane na S19 prowadzone są obecnie na pięciu odcinkach o łącznej długości ponad 56 kilometrów. Choć zgodnie z umowami wykonawcy mogą wstrzymać roboty na czas tzw. przerwy zimowej, trwającej od połowy grudnia do połowy marca, niemal wszyscy kontynuowali działania w miarę możliwości. Pozwoliło to utrzymać dynamikę robót i przygotować inwestycje do intensyfikacji działań w sezonie wiosennym.

reklama

Na odcinku Rzeszów Południe – Babica (10,3 km), wykonano już 43% całości prac, z czego aż 69% robót drogowych i 90% mostowych. Jednym z kluczowych osiągnięć było zakończenie prac na wiadukcie nad torami kolejowymi w Babicy. W Lutoryżu zaawansowano konstrukcję estakady, na której zakończono budowę ustrojów nośnych z zastosowaniem wewnętrznego sprężania kabli. Aktualnie kontynuowane są między innymi roboty instalacyjne (kanalizacja, sieci teletechniczne, oświetlenie) oraz prace przy warstwach konstrukcyjnych nawierzchni na łącznicach i dojazdach. Prowadzony jest także montaż ekranów akustycznych oraz urządzeń dylatacyjnych. Na kolejnym odcinku, Babica – Jawornik (11,6 km), poziom zaawansowania wynosi również 43%. Zimą kontynuowano szeroki zakres robót, między innymi prace ziemne, betonowania oraz budowę fundamentów pod ekrany akustyczne. Rozpoczęto również roboty na ostatnich z planowanych obiektów mostowych. Największym i najbardziej widowiskowym z nich jest estakada, usytuowana między Żarnową a Godową. To najwyższy tego typu obiekt inżynierski w Polsce, a jego budowa znajduje się już na zaawansowanym etapie.

reklama

Największy postęp odnotowano na odcinku Krosno – Miejsce Piastowe (10,3 km). Przy łącznej wartości kontraktu 365 milionów złotych, roboty drogowe są zaawansowane w 95%, co czyni ten fragment jednym z najbardziej zaawansowanych w całym projekcie. W zakresie robót mostowych większość prac już ukończono, obecnie trwają prace wykończeniowe, takie jak montaż barier, wykonywanie nawierzchni czy kap chodnikowych. Prowadzone są także intensywne działania w zakresie robót branżowych – zakończono przebudowę kolidujących sieci elektroenergetycznych i teletechnicznych, wykonano sieć wodociągową, gazową i kanalizacyjną. Zrealizowano już 10 z 16 planowanych zbiorników retencyjnych.

reklama

WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama
logo