reklama

Historia mostu w Huzelach. Od czasów II wojny światowej do dziś

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: esski/fotopolska.eu

Historia mostu w Huzelach. Od czasów II wojny światowej do dziś - Zdjęcie główne
Zobacz
galerię
10
zdjęć

Sierpień 1940 | foto esski/fotopolska.eu

Udostępnij na:
Facebook
Bieszczadzkie dziejeMost w Huzelach to nie tylko kluczowy element infrastruktury komunikacyjnej, ale także milczący świadek dramatycznych wydarzeń XX wieku. Przez lata zmieniał swoje oblicze i funkcję – od lokalnej przeprawy, przez granicę między dwoma totalitarnymi reżimami, aż po most ułatwiający ruch w głąb Bieszczadów. Jego historia, podobnie jak dzieje samej miejscowości, odzwierciedla skomplikowane losy regionu.
reklama

Huzele to jedna z najstarszych miejscowości w okolicach Leska, której początki sięgają co najmniej XV wieku. Po raz pierwszy pojawia się w dokumentach w 1436 roku pod nazwą „Wrzele”. W kolejnych stuleciach należała do różnych rodów szlacheckich, w tym do znanej rodziny Kmitów, a w XIX wieku do Edmunda Krasickiego. Co ciekawe, Huzele były jednym z pierwszych miejsc w Polsce, gdzie rozpoczęto wydobycie ropy naftowej – kopalnie działały tu już przed 1884 rokiem. Dziś wieś liczy około 450 mieszkańców i pełni rolę turystycznego przystanku dla osób odwiedzających Bieszczady.

reklama

Fot. labeo7/fotopolska.eu

Jednym z najbardziej charakterystycznych obiektów w miejscowości jest most na Sanie, łączący Huzele z Leskiem. Choć dziś to przede wszystkim element infrastruktury drogowej, jego historia pełna jest niezwykłych wydarzeń, zwłaszcza w okresie II wojny światowej.

Most na Sanie jako granica okupacyjna

Obecna konstrukcja mostu powstała w okresie międzywojennym, jednak jego strategiczne znaczenie uwidoczniło się szczególnie w czasie II wojny światowej. Po agresji III Rzeszy na Polskę, 10 września 1939 roku do Leska wkroczyły wojska niemieckie. Kilka tygodni później, 29 września, zgodnie z postanowieniami paktu Ribbentrop-Mołotow, miasto przejęła Armia Czerwona.

reklama

Fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe

Od tego momentu San stał się granicą pomiędzy III Rzeszą a Związkiem Radzieckim. Most w Huzelach został zamknięty, otoczony zasiekami i zadrutowany. Pilnowali go żołnierze obu stron, a ruch między Leskiem a Huzelami został całkowicie wstrzymany.

Sytuacja zmieniła się dopiero w czerwcu 1941 roku, kiedy III Rzesza zaatakowała Związek Radziecki. Po rozpoczęciu operacji „Barbarossa” most ponownie otwarto dla ruchu, choć tym razem pod całkowitą kontrolą wojsk niemieckich.

Powojenne odbudowy i modernizacje

Po zakończeniu wojny most w Huzelach wielokrotnie przebudowywano, dostosowując go do zmieniających się potrzeb komunikacyjnych regionu. Wraz z rozwojem turystyki w Bieszczadach i wzrostem liczby podróżujących, konieczne stało się jego unowocześnienie.

reklama

Fot. Kamil Mielnikiewicz

Dziś stanowi kluczowy element infrastruktury drogowej w regionie. Jest częścią drogi wojewódzkiej nr 894, prowadzącej w głąb Bieszczadów. Most łączy Lesko z innymi miejscowościami w Bieszczadach, będąc ważnym punktem na trasie zarówno Wielkiej, jak i Małej Pętli Bieszczadzkiej.

WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Portal wBieszczady.pl to źródło informacji o Bieszczadach – odkryj szlaki turystyczne, noclegi, atrakcje, kulturę i historię. Zaplanuj z nami swoją podróż. Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama