reklama

W tym miejscu doszło do zderzenia pociągu z autem. Jak uniknąć takich sytuacji?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Kamil Mielnikiewicz

W tym miejscu doszło do zderzenia pociągu z autem. Jak uniknąć takich sytuacji? - Zdjęcie główne
Zobacz
galerię
15
zdjęć

foto Kamil Mielnikiewicz

Udostępnij na:
Facebook
AktualnościNa trasie między Ustrzykami Dolnymi a Sanokiem regularnie kursują pociągi, a wraz z ich ruchem wzrasta ryzyko niebezpiecznych sytuacji na przejazdach kolejowych. Ostatnie zdarzenie w Bezmiechowej Dolnej przypomina, jak ważne jest zachowanie ostrożności w tych miejscach. Jakie są przyczyny takich incydentów i co robią służby, aby im zapobiegać?
reklama

Trasa kolejowa łącząca Ustrzyki Dolne z Sanokiem jest codziennie użytkowana przez niewielkie szynobusy. Mimo że nie są one tak masywne jak pociągi w dużych aglomeracjach, ich obecność na torach wymaga od kierowców wzmożonej uwagi. W regionie, gdzie przez długi czas ruch kolejowy był ograniczony, wielu kierowców przejeżdża przez przejazdy „na pamięć” ignorując sygnalizację świetlną lub dźwiękową.

Kluczowe przejazdy i godziny przejazdów pociągów

Na terenie powiatów bieszczadzkiego i leskiego znajduje się wiele przejazdów kolejowych. Wśród nich są takie, gdzie natężenie ruchu drogowego jest większe niż w innych miejscach. Największy ruch odnotowywany jest na przejazdach w Ustrzykach Dolnych (ulica Przemysłowa, trasa w kierunku Równi), Ustjanowej Górnej na drodze krajowej nr 84, Uhercach Mineralnych na trasie w kierunku Soliny i Myczkowiec, Bezmiechowej Dolnej oraz Manastercu. Poniżej przygotowaliśmy listę przejazdów kolejowych w danych miejscowościach i okolicę godzin, o których możemy spodziewać się tam pociągu.

reklama

  • Ustrzyki Dolne (ul. Przemysłowa): 05:06, 07:32, 07:44, 10:07, 13:56, 16:23
  • Ustjanowa Górna: 05:10, 07:28, 07:48, 10:03, 14:00, 16:19
  • Uherce Mineralne: 05:32, 07:06, 08:10, 09:41, 14:21, 15:57
  • Bezmiechowa Dolna: 05:43, 06:54, 08:21, 09:30, 14:33, 15:46
  • Manasterzec: 05:50, 06:48, 08:47, 09:24, 14:39, 15:40
 

Na niektórych przejazdach, takich jak te w Uhercach Mineralnych czy w Ustjanowej Górnej, zamontowano rogatki, które każdorazowo są opuszczane podczas przejazdu pociągu. Na innych znajdują się sygnalizatory świetlne i znaki STOP, co wymaga od kierowców szczególnej uwagi.

reklama

Niebezpieczny incydent w Bezmiechowej Dolnej

Fot. Komenda Powiatowej Policji w Lesku

Najgroźniejszy incydent na przejazdach kolejowych miał miejsce 30 października 2024 roku w Bezmiechowej Dolnej. Kierowca volkswagena lupo, 31-letni mieszkaniec powiatu leskiego, zignorował czerwone światło sygnalizatora i wjechał na torowisko w momencie, gdy zbliżał się szynobus. Doszło do kolizji, w której, na szczęście, nikt nie ucierpiał. Pojazd sprawcy został jednak poważnie uszkodzony, a on sam ukarany mandatem w wysokości 3 tysięcy złotych.

Działania prewencyjne służb

Jak informuje aspirant sztabowy Katarzyna Fechner z Komendy Powiatowej Policji w Lesku, lokalne patrole policji wspólnie ze Strażą Ochrony Kolei prowadzą działania prewencyjne na terenach kolejowych. Funkcjonariusze regularnie kontrolują perony, dworce oraz przejazdy kolejowe, zwracając szczególną uwagę na przestrzeganie przepisów przez kierowców. Najczęściej odnotowywane wykroczenia to:

reklama

  • Wjazd na przejazd przy czerwonym świetle.
  • Ignorowanie znaku STOP.
  • Omijanie półrogatek podczas ich zamykania.
 

Patrole przypominają również, że nawet chwilowa nieuwaga na przejeździe kolejowym może prowadzić do tragicznych konsekwencji dla wszystkich uczestników ruchu.

Jak unikać zagrożeń na przejazdach kolejowych?

Eksperci podkreślają kilka kluczowych zasad, które mogą uratować życie:

reklama

1. Zwracaj uwagę na sygnalizację świetlną i dźwiękową.

2. Nigdy nie omijaj zamkniętych rogatek ani półrogatek.

3. Zatrzymuj się przed znakiem STOP, nawet jeśli wydaje się, że torowisko jest puste.

4. Przejazd kolejowy to miejsce szczególnego ryzyka – nie podejmuj ryzykownych decyzji.

Warto również podkreślić, że swój bardzo duży wkład w bezpieczeństwo zarówno pasażerów samochód, jak i pociągu, mają pracownicy PKP, którzy przeprowadzają regularne prace na torowisku.

WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama