Bieszczadzka Kolejka Leśna to nie tylko atrakcja turystyczna to również symbol regionu, świadectwo historii bieszczadzkich kolei i niezapomniane przeżycie dla tysięcy turystów każdego roku. Sezon 2025 rozpoczął się tradycyjnie wraz z długim weekendem majowym. Jednak już u progu sezonu pojawiła się ważna zmiana. W tym roku kolejka nie dojedzie do Dołżycy. Powód jest istotny: rozpoczęto długo oczekiwany remont torów na trasie Cisna–Dołżyca.
Kursy do Balnicy i Solinki
Mimo ograniczenia jednej z tras, Bieszczadzka Kolejka Leśna kontynuuje regularne kursy na odcinkach, które pozostają dostępne. Oto harmonogram przejazdów w maju:
- Wtorki i środy: kurs na trasie Majdan – Balnica – Majdan. Pociąg rusza o godzinie 9:30, a podróż trwa 1 godzinę i 55 minut, z 35-minutowym postojem w Balnicy.
- Czwartki i piątki: Majdan – Solinka – Majdan. Pociąg odjeżdża o 9:30, a całość zajmuje 1 godzinę i 10 minut, z 20 minutami przerwy w Solince.
- Weekendy: dwa kursy dziennie w kierunku Balnicy – o 9:30 i 12:00.
Bilety są dostępne zarówno online, jak i tradycyjnie – w kasie biletowej na stacji Majdan, co zapewnia turystom elastyczność i wygodę, szczególnie w czasie wzmożonego ruchu turystycznego.
Remont torów i nowa infrastruktura
Ograniczenie w ruchu na trasie do Dołżycy ma charakter tymczasowy i wynika bezpośrednio z prowadzonych inwestycji. Jak informuje Fundacja Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej modernizacja dotyczy systemu torowego Bieszczadzkiej Kolei Leśnej na odcinku około trzech kilometrów z Cisnej do Dołżycy, w tym dwóch torów manewrowych w miejscowości Dołżyca.Choć rozbiórka torów może budzić wśród turystów szczególne zainteresowanie, celem prac jest nie tylko podniesienie standardu przejazdów, ale także rozszerzenie oferty kolejki. W przyszłości planowane jest uruchomienie przejazdów drezynami rowerowymi właśnie na odcinku do Dołżycy, co wpisuje się w europejskie trendy łączenia turystyki kolejowej z aktywnym wypoczynkiem.
Planowany jest zakup 26 drezyn rowerowych, aby umożliwić turystom przejazdy na 6-kilometrowym odcinku między miejscowościami Majdan i Dołżyca
– czytamy na stronie Fundacji Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej.
Fot. Kamil Mielnikiewicz
Inwestycje za 15 milionów złotych
Zakres modernizacji nie ogranicza się jedynie do torowisk. Fundacja realizuje także szereg projektów infrastrukturalnych, których celem jest poprawa doświadczenia turystów i stworzenie nowoczesnego centrum obsługi ruchu. Przewidziano między innymi gruntowny remont drewnianego budynku stacji Majdan, budowę sali wystawienniczo-konferencyjnej czy powstanie kładki z tarasem widokowym prowadzącej w stronę lasu. Wartość wszystkich prowadzonych prac wynosi ponad 15 milionów złotych, a ich zakończenie zaplanowano na 2026 rok. To ambitne przedsięwzięcie, które – jak podkreślają organizatorzy – ma podnieść atrakcyjność kolejki i wzmocnić jej rolę jako kluczowego elementu oferty turystycznej regionu.Rozpoczęta modernizacja nie pozostaje niezauważona. W rejonie Cisnej widoczne są fragmenty rozebranych torów – to właśnie te zmiany budzą pytania odwiedzających. Warto jednak pamiętać, że są one elementem długofalowego planu rozwoju kolejki, której historia sięga końca XIX wieku.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.