Stacja Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej w Majdanie przechodzi obecnie istotne zmiany infrastrukturalne. Kluczowym elementem prowadzonych prac jest przebudowa istniejącego budynku szopy kolejowej i przekształcenie go w nowoczesny obiekt usługowy. Nowa funkcja budynku zakłada stworzenie kompleksowego centrum obsługi turystycznej, odpowiadającego na potrzeby współczesnych odwiedzających. W ramach modernizacji przewidziano m.in. zaplecze administracyjne, socjalne, techniczne i gospodarcze, a także wielofunkcyjną salę wystawowo-konferencyjną. W jej wnętrzu znajdzie się stała ekspozycja muzealna poświęcona historii bieszczadzkich kolejek wąskotorowych.
Infrastruktura dla wydarzeń i dostępności
Planowana przestrzeń ma umożliwić organizację różnorodnych wydarzeń – od konferencji i szkoleń, po koncerty, wystawy czasowe, wernisaże czy pokazy filmowe. Wszystkie te inicjatywy będą koncentrować się wokół dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego regionu. Z myślą o potrzebach odwiedzających, zaprojektowano również zaplecze sanitarne, szatnie i przestrzenie magazynowe. Pomieszczenia administracyjne pełnić będą funkcje informacyjne i sprzedażowe jako punkt biletowy i centrum informacji turystycznej.
Nowa kładka i ścieżka dydaktyczna
Istotnym uzupełnieniem inwestycji będzie turystyczno-dydaktyczna kładka o długości około 400 metrów. Ma ona połączyć centrum stacji z pobliskim wzgórzem, gdzie powstanie platforma widokowa. Ścieżka zostanie dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, w tym użytkowników wózków.
Fot. Kamil Mielnikiewicz
Trasa ma pełnić również funkcję edukacyjną, poruszać tematykę leśnictwa, historii techniki oraz wpływu działalności człowieka na środowisko. Jak zaznaczono w projekcie, ścieżka będzie angażować zmysły, pozwalając doświadczać lasu w bezpośredni sposób.
Nowa oferta: drezyny rowerowe
Kolejnym elementem inwestycji jest stworzenie alternatywnej formy zwiedzania, przejazdów drezynami rowerowymi. W tym celu prowadzony jest remont torowiska na odcinku od kilometra 3,092 do 5,540, a także dwóch torów manewrowych w miejscowości Dołżyca. Plan zakłada zakup 26 drezyn rowerowych, które będą wykorzystywane na trasie między Majdanem a Dołżycą – odcinku o długości około 6 kilometrów, położonym na terenie gminy Cisna. Ta forma aktywności ma uzupełniać klasyczną ofertę przejazdów kolejką.
Ruch pociągów bez zmian
Pomimo prowadzonych prac budowlanych, Bieszczadzka Kolejka Leśna funkcjonuje zgodnie z obowiązującym rozkładem jazdy. Pociągi nadal wyruszają z Majdanu do dwóch stacji: w Balnicy oraz Solince.Jak informuje nas Mariusz Wermiński, prezes Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej, do tej pory w bieżącym roku z przejazdu skorzystało ponad 50 tysięcy osób. To wynik nieco niższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku – o około 4 tysiące mniej. W maju frekwencja była ograniczona głównie przez niekorzystną pogodę. Zauważalna jest zmiana struktury odwiedzających, bowiem mniej jest osób indywidualnych, a więcej grup zorganizowanych. To może wskazywać na rosnące zainteresowanie Bieszczadami jako celem wycieczek edukacyjnych, szkolnych czy firmowych.
Obecne działania modernizacyjne wpisują się w szerszą strategię rozwoju turystyki w regionie. Ich celem jest nie tylko poprawa komfortu obsługi turystów, lecz również poszerzenie oferty i zwiększenie atrakcyjności kolejki jako produktu turystycznego. Zakończenie inwestycji zaplanowano na drugą połowę 2026 roku. Do tego czasu stacja w Majdanie ma zostać wyposażona w nowoczesną infrastrukturę, której celem będzie łączenie funkcji edukacyjnej, rekreacyjnej i kulturowej.
Komentarze (0)