reklama

To jedna z najważniejszych dróg w Bieszczadach. Zaplanowano inwestycję jakiej jeszcze nie było

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: PZDW Rzeszów

To jedna z najważniejszych dróg w Bieszczadach. Zaplanowano inwestycję jakiej jeszcze nie było - Zdjęcie główne
Zobacz
galerię
5
zdjęć

To jedna z najważniejszych dróg w Bieszczadach. Zaplanowano inwestycję jakiej jeszcze nie było | foto PZDW Rzeszów

Udostępnij na:
Facebook
AktualnościRozbudowa drogi wojewódzkiej nr 897 na odcinku Wetlina – Ustrzyki Górne staje się jednym z kluczowych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Bieszczadach. Projekt, obejmujący odtworzenie istniejącej konstrukcji jezdni, budowę ścieżek rowerowych i modernizację skrzyżowań, ma na celu poprawę bezpieczeństwa, dostępności komunikacyjnej oraz wsparcie turystyki w regionie.
reklama

Droga wojewódzka nr 897, będąca częścią tak zwanej Wielkiej Pętli Bieszczadzkiej, została wybudowana w latach 60. XX wieku. Współczesne wymagania ruchu drogowego oraz potrzeby turystyczne, w tym ruch rowerowy, znacząco przekraczają pierwotne założenia konstrukcyjne drogi. Znaczna część budowli drogowych, jak skarpy nasypów i wykopów, znajduje się poza pierwotnym pasem drogowym na terenie Bieszczadzkiego Parku Narodowego, który powstał w 1973 roku. Rozbudowa drogi na odcinku Wetlina – Ustrzyki Górne ma umożliwić bezpieczne i komfortowe przemieszczanie się pojazdów, pieszych i rowerzystów. Jest to jednocześnie część większego programu obejmującego odcinki Radoszyce – Wetlina oraz Ustrzyki Dolne – Ustrzyki Górne. W ramach całego przedsięwzięcia powstanie około 110 kilometrów nowoczesnej infrastruktury drogowej, w tym ścieżki rowerowe, odpowiadające na potrzeby turystów i lokalnej społeczności.

reklama

 

Projekt realizowany jest w ramach Programu Strategicznego Rozwoju Transportu Województwa Podkarpackiego do roku 2030. Obecnie trwają prace nad dokumentacją projektową i uzyskiwaniem niezbędnych decyzji administracyjnych. Dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie Piotr Miąso odniósł się do przebudowy fragmentu Wielkiej Pętli Bieszczadzkiej między Wetliną a Ustrzykami Górnymi. Choć samorządowcy i rada Bieszczadzkiego Parku Narodowego wspierają inwestycję, nadal brakuje formalnej zgody dyrektora Bieszczadzkiego Parku Narodowego.

Podstawowe parametry techniczne drogi

Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 897 obejmie odcinek o długości 16,3 km, z klasyfikacją drogi jako G. Projektowana nośność nawierzchni wyniesie 115 kN/oś, a klasa obciążenia obiektów mostowych będzie zgodna z obowiązującymi przepisami. Szerokość jezdni będzie wynosić 7 metrów (2 pasy po 3,5 m), a pobocza – od 0,5 m (bitumiczne) do 0,75 m (gruntowe). Ścieżki rowerowe będą miały szerokość 2–2,5 m, natomiast w miejscach wymagających poszerzenia, np. serpentyny, nawet do 4 m. W obszarach zabudowy (Wetlina i Ustrzyki Górne) powstaną pieszo-rowerowe ścieżki o szerokości 3 m.

reklama

 

Planowana infrastruktura obejmuje łącznie 95 obiektów inżynierskich, w tym 5 mostów, 43 małe mosty, 18 kładek rowerowych, 29 przepustów oraz 25 ścian oporowych o łącznej długości niemal 2 km.

Zakres robót i planowane rozwiązania

Rozbudowa drogi na odcinku Wetlina – Ustrzyki Górne obejmuje szeroki zakres działań:

  • rozbudowę drogi od km 86+465 w Wetlinie do km 102+747 w Ustrzykach,
  • wykonanie konstrukcji jezdni o nośności 115 kN/oś,
  • budowę ścieżki rowerowej (pieszo-rowerowej w terenach zabudowy),
  • budowę ronda na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 2306R w Brzegach Górnych,
  • rozbudowę skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 896 w Ustrzykach Górnych,
  • budowę lub przebudowę chodników, zatok autobusowych i miejsc postojowych (między innymii Przełęcz Wyżna, Przełęcz Wyżniańska, punkt widokowy na Połoninę Caryńską),
  • budowę i rozbiórkę mostów tymczasowych oraz obiektów mostowych i przepustów,
  • konstrukcje oporowe w miejscach wysokich nasypów i w rejonach cieków wodnych,
  • zabezpieczenie osuwisk i miejsc zagrożonych ruchami masowymi ziemi,
  • budowę i przebudowę zjazdów, systemów odwodnienia (rowy otwarte, kanalizacja deszczowa) oraz kanału technologicznego,
  • budowę Miejsc Obsługi Rowerzystów (MOR) w Wetlinie, Przełęczy Wyżnej, Przełęczy Wyżniańskiej i Ustrzykach Górnych,
  • instalację urządzeń ochrony środowiska, np. płotków herpetologicznych,
  • oznakowanie pionowe i poziome zgodnie z obowiązującymi przepisami. 
 

reklama

Bezpieczeństwo, turystyka i rozwój regionu

Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 897 ma – jak podkreśla wielu – kluczowe znaczenie dla rozwoju turystyki i bezpieczeństwa w Bieszczadach. Modernizacja umożliwi sprawny przepływ ruchu, poprawi dostępność do atrakcji turystycznych i zwiększy bezpieczeństwo rowerzystów oraz pieszych.

Obecnie trwają przygotowania dokumentacji projektowej oraz procedury administracyjne wymagane do rozpoczęcia robót. W kolejnych etapach inwestycji przewidziana jest realizacja odcinka Radoszyce – Wetlina oraz modernizacja drogi wojewódzkiej nr 896 na odcinku Ustrzyki Dolne – Ustrzyki Górne. Całkowity efekt planowanych działań to ponad 100 kilometrów nowoczesnej infrastruktury drogowej w Bieszczadach, w tym ścieżki rowerowe, ronda, mosty i system odwodnienia, które poprawią dostępność regionu i bezpieczeństwo turystów.

reklama

WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
logo