Droga wojewódzka nr 897, będąca częścią tak zwanej Wielkiej Pętli Bieszczadzkiej, została wybudowana w latach 60. XX wieku. Współczesne wymagania ruchu drogowego oraz potrzeby turystyczne, w tym ruch rowerowy, znacząco przekraczają pierwotne założenia konstrukcyjne drogi. Znaczna część budowli drogowych, jak skarpy nasypów i wykopów, znajduje się poza pierwotnym pasem drogowym na terenie Bieszczadzkiego Parku Narodowego, który powstał w 1973 roku. Rozbudowa drogi na odcinku Wetlina – Ustrzyki Górne ma umożliwić bezpieczne i komfortowe przemieszczanie się pojazdów, pieszych i rowerzystów. Jest to jednocześnie część większego programu obejmującego odcinki Radoszyce – Wetlina oraz Ustrzyki Dolne – Ustrzyki Górne. W ramach całego przedsięwzięcia powstanie około 110 kilometrów nowoczesnej infrastruktury drogowej, w tym ścieżki rowerowe, odpowiadające na potrzeby turystów i lokalnej społeczności.
Projekt realizowany jest w ramach Programu Strategicznego Rozwoju Transportu Województwa Podkarpackiego do roku 2030. Obecnie trwają prace nad dokumentacją projektową i uzyskiwaniem niezbędnych decyzji administracyjnych. Dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie Piotr Miąso odniósł się do przebudowy fragmentu Wielkiej Pętli Bieszczadzkiej między Wetliną a Ustrzykami Górnymi. Choć samorządowcy i rada Bieszczadzkiego Parku Narodowego wspierają inwestycję, nadal brakuje formalnej zgody dyrektora Bieszczadzkiego Parku Narodowego.
Podstawowe parametry techniczne drogi
Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 897 obejmie odcinek o długości 16,3 km, z klasyfikacją drogi jako G. Projektowana nośność nawierzchni wyniesie 115 kN/oś, a klasa obciążenia obiektów mostowych będzie zgodna z obowiązującymi przepisami. Szerokość jezdni będzie wynosić 7 metrów (2 pasy po 3,5 m), a pobocza – od 0,5 m (bitumiczne) do 0,75 m (gruntowe). Ścieżki rowerowe będą miały szerokość 2–2,5 m, natomiast w miejscach wymagających poszerzenia, np. serpentyny, nawet do 4 m. W obszarach zabudowy (Wetlina i Ustrzyki Górne) powstaną pieszo-rowerowe ścieżki o szerokości 3 m.
Planowana infrastruktura obejmuje łącznie 95 obiektów inżynierskich, w tym 5 mostów, 43 małe mosty, 18 kładek rowerowych, 29 przepustów oraz 25 ścian oporowych o łącznej długości niemal 2 km.
Zakres robót i planowane rozwiązania
Rozbudowa drogi na odcinku Wetlina – Ustrzyki Górne obejmuje szeroki zakres działań:
- rozbudowę drogi od km 86+465 w Wetlinie do km 102+747 w Ustrzykach,
- wykonanie konstrukcji jezdni o nośności 115 kN/oś,
- budowę ścieżki rowerowej (pieszo-rowerowej w terenach zabudowy),
- budowę ronda na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 2306R w Brzegach Górnych,
- rozbudowę skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 896 w Ustrzykach Górnych,
- budowę lub przebudowę chodników, zatok autobusowych i miejsc postojowych (między innymii Przełęcz Wyżna, Przełęcz Wyżniańska, punkt widokowy na Połoninę Caryńską),
- budowę i rozbiórkę mostów tymczasowych oraz obiektów mostowych i przepustów,
- konstrukcje oporowe w miejscach wysokich nasypów i w rejonach cieków wodnych,
- zabezpieczenie osuwisk i miejsc zagrożonych ruchami masowymi ziemi,
- budowę i przebudowę zjazdów, systemów odwodnienia (rowy otwarte, kanalizacja deszczowa) oraz kanału technologicznego,
- budowę Miejsc Obsługi Rowerzystów (MOR) w Wetlinie, Przełęczy Wyżnej, Przełęczy Wyżniańskiej i Ustrzykach Górnych,
- instalację urządzeń ochrony środowiska, np. płotków herpetologicznych,
- oznakowanie pionowe i poziome zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Bezpieczeństwo, turystyka i rozwój regionu
Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 897 ma – jak podkreśla wielu – kluczowe znaczenie dla rozwoju turystyki i bezpieczeństwa w Bieszczadach. Modernizacja umożliwi sprawny przepływ ruchu, poprawi dostępność do atrakcji turystycznych i zwiększy bezpieczeństwo rowerzystów oraz pieszych.Obecnie trwają przygotowania dokumentacji projektowej oraz procedury administracyjne wymagane do rozpoczęcia robót. W kolejnych etapach inwestycji przewidziana jest realizacja odcinka Radoszyce – Wetlina oraz modernizacja drogi wojewódzkiej nr 896 na odcinku Ustrzyki Dolne – Ustrzyki Górne. Całkowity efekt planowanych działań to ponad 100 kilometrów nowoczesnej infrastruktury drogowej w Bieszczadach, w tym ścieżki rowerowe, ronda, mosty i system odwodnienia, które poprawią dostępność regionu i bezpieczeństwo turystów.
Komentarze (0)