Od czerwca obowiązuje nowy rozkład jazdy Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej. Dodatkowo w czwartki i piątki wszyscy turyści odwiedzający jedną z najpopularniejszych atrakcji w Bieszczadach, będą mieli okazję przejechać się w wagonach, które ciągnąć będzie parowóz.
Od czerwca obowiązuje nowy rozkład jazdy
Tegoroczne planowe kursy Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej rozpoczęły wraz z końcem długiego weekendu majowego. Dotychczas słynna ciuchcia kursowała raz dziennie od wtorku do piątku oraz dwa razy dziennie w soboty i niedziele. Od czerwca turyści odwiedzający Bieszczady będą mieli więcej okazji do podróży wąskotorówką. Od wtorku do niedzieli kolejka będzie wyjeżdżać na trasę Majdan – Balnica – Majdan o godzinie 09:30 i 12:00. Ponadto w czwartki i piątki kursy będą odbywały się za parowozem.Trasa z Majdanu do Balnicy i z powrotem liczby blisko 9 kilometrów, a czas przejazdu to około 2 godziny.
- PRZECZYTAJ TAKŻE: Ochrona ciemnego, gwiezdnego nieba. Warsztaty w Akademickim Ośrodku Szybowcowym w Bezmiechowej
Najsłynniejsza kolejka wąskotorowa
Bieszczadzka Kolejka Leśna jest jedną z najsłynniejszych kolejek wąskotorowych w Polsce oraz jedną z najpopularniejszych atrakcji w Bieszczadach. Ciuchcia kursuje na dwóch trasach: w maju, czerwcu, wrześniu i październiku z Majdanu do Balnicy oraz w lipcu i sierpniu z Majdanu do Dołżycy i Balnicy. Kilkugodzinna wycieczka przez bieszczadzkie doliny to przede wszystkim możliwość podziwiania pięknych, dzikich okolic oraz odwiedziny popularnych miejscowości.
Bieszczadzka Ciuchcia, czyli kolejka z historią
Budowę kolejki wąskotorowej rozpoczęto pod koniec XIX wieku. Miała ona na celu uprościć eksploatację bieszczadzkich lasów. Niestety podczas II wojny światowej torowiska zostały kompletnie zrujnowane.W latach 50. przy okazji budowy Zakładów Drewna w Rzepedzi wybudowano tory na odcinku z Rzepedzi przez Smolnik, Wolę Michową, Balnicę, Cisną, Przysłup i Wetlinę do Moczarnego. Kolejka służyła nie tylko do przewozu drewna, ale również jako transport turystyczny. Na początku lat 90. ubiegłego wieku linię wyłączono z eksploatacji, szyny zardzewiały a tory zarosły.
W 1994 roku założono Fundację Bieszczadzkiej Kolejki , która doprowadziła do ponownego uruchomienia kolejki.
Zdjęcie główne: Michał Bosek