reklama

Jedyny w swoim rodzaju pociąg wyruszył na bieszczadzki szlak kolejowy [ZDJĘCIA, WIDEO]

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Kamil Mielnikiewicz

Jedyny w swoim rodzaju pociąg wyruszył na bieszczadzki szlak kolejowy [ZDJĘCIA, WIDEO] - Zdjęcie główne
Zobacz
galerię
18
zdjęć

Był to jedyny tego typu przejazd | foto Kamil Mielnikiewicz

Udostępnij na:
Facebook
AktualnościBył to jedyny tego typu przejazd. Po raz kolejny na bieszczadzki trakt kolejowy wyjechał turystyczny pociąg TurKol „Przełęcz” na trasie Sanok – Łupków – Zagórz oraz pociąg „Olszanica” na trasie Zagórz – Uherce Mineralne – Nowy Zagórz. Dzięki współpracy Turystyki Kolejowej TurKol.pl z partnerami, uczestnicy mieli okazję przeżyć wyjątkową podróż historycznymi składami.
reklama

W ostatni weekend września pasjonaci kolei mieli okazję wziąć udział w specjalnym przejeździe zabytkowymi wagonami w ramach wydarzenia „Bieszczady 2024”. Pociągi te nie były jednak zwykłymi środkami transportu, a raczej swoistymi wehikułami czasu, które przeniosły swoich pasażerów do lat 70. i 80. XX wieku. Składy złożone z historycznych wagonów przedziałowych 1. i 2. klasy oraz kultowego wagonu barowego WARS przypomniały czasy, kiedy podróż koleją miała zupełnie inny charakter.

Trasa pociągów objęła lokalne linie kolejowe nr 107 w kierunku Łupkowa i 108 w kierunku Uherzec Mineralnych. Była to unikalna okazja, aby zobaczyć część terenów powiatu sanockiego i leskiego z perspektywy historycznych składów, które kiedyś kursowały regularnie, wożąc mieszkańców i turystów. Dla wielu uczestników podróż była sentymentalnym powrotem do przeszłości, a dla młodszych – szansą na poznanie kolejowego dziedzictwa regionu.

reklama

Trasa pociągu „Przełęcz” i „Olszanica”

Jednym z głównych wydarzeń weekendu był przejazd pociągu „Przełęcz”, który wyruszył z Sanoka i podążał malowniczą trasą w kierunku Łupkowa. Podróż rozpoczęła się na stacji Sanok, a pasażerowie mieli okazję zatrzymać się na kilku przystankach, takich jak Zagórz, Szczawne Kulaszne, Komańcza, Nowy Łupków, by wreszcie dotrzeć do Łupkowa – jednej z najbardziej znanych stacji na tej linii. Dlaczego znanych? Warto zauważyć, że stacja w Łupkowie jest ostatnią po polskiej stronie granicy, bowiem 1,5-kilometra dalej zlokalizowany jest tunel, który stanowi granicę państwową między Polską a Słowacją.

Nie tylko pociąg „Przełęcz” przyciągnął uwagę miłośników kolei. Równie interesująca była trasa pociągu „Olszanica”, który pokonał odcinek z Zagórza do Uherzec Mineralnych i z powrotem. Pociąg przybył na stację, która jest również główną siedzibą Bieszczadzkich Drezyn Rowerowych, z trzyminutowym wyprzedzeniem. Kilkunastu pasażerów zdecydowało się opuścić wagony, by wykonać pamiątkowe zdjęcia zarówno samego pociągu, jak i jego historycznych składów. Dodatkowo, podróżni mieli okazję obserwować manewr odłączenia lokomotywy i jej ponowne podpięcie po przeciwnej stronie składu. Zgodnie z planem, o godzinie 17:10 pociąg wyruszył w dalszą drogę do Nowego Zagórza, a stamtąd do Sanoka.

Historyczne wagony i atmosfera dawnych podróży

Nieodłącznym elementem przejazdów były historyczne wagony, które dla wielu pasażerów były główną atrakcją. Składy z lat 70. i 80. XX wieku, w tym kultowy wagon barowy WARS, przenosiły uczestników do czasów, kiedy podróż koleją była pełna elegancji i spokoju. Każdy wagon odtwarzał specyficzną atmosferę dawnych lat, pozwalając pasażerom poczuć, jak podróżowali ich rodzice i dziadkowie.

reklama

WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama