Od początku wakacji Bieszczadzka Kolejka Leśna kursuje pięć razy dziennie na trasie Majdan – Balnica – Majdan. Dodatkowo, dwa razy dziennie wszyscy turyści odwiedzający jedną z najpopularniejszych atrakcji w Bieszczadach, mają okazję przejechać się w wagonach, które ciągnąć będzie parowóz.

Wakacyjny rozkład jazdy Bieszczadzkiej Ciuchci

Tegoroczne planowe kursy Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej rozpoczęły wraz z końcem długiego weekendu majowego. Wówczas słynna ciuchcia kursowała raz dziennie od wtorku do piątku oraz dwa razy dziennie w soboty i niedziele. Od czerwca turyści odwiedzający Bieszczady mieli więcej okazji do podróży wąskotorówką. Od wtorku do niedzieli kolejka wyjeżdżała na trasę Majdan – Balnica – Majdan. Ponadto w czwartki i piątki kursy będą odbywały się za parowozem.

W lipcu i sierpniu, ilość dziennych kursów zwiększono z dwóch do pięciu. Od poniedziałku do niedzieli ciuchcia wyjeżdża na trasę Majdan – Balnica – Majdan o godzinie 09:30, 09:45, 12:00, 12:15 i 14:30. Dodatkowo od wtorku do piątku o godzinie 10:00 i 12:00 istnieje możliwość przejazdu z Majdanu do Dołżycy i z powrotem, a kurs odbywa się za parowozem.

Trasa z Majdanu do Balnicy i z powrotem liczby blisko 9 kilometrów, a czas przejazdu to około 2 godziny, z kolei do Dołżycy 1 godzinę 20 minut. Podróżnych wozi ponad 20 wagonów osobowych. Są to zarówno wagony odkryte jak i w pełni zabudowane. Oba typy wyruszają w każdym składzie.

W ubiegłym roku Bieszczadzka Kolejka Leśna przewiozła 168 tysięcy pasażerów – więcej niż w latach poprzednich.

Ceny biletów

Przejazd z Majdanu do Balnicy z powrotem to koszt 36 złotych – bilet normalny oraz 30 złotych – bilet ulgowy. Podróż za parowozem na trasie Majdan – Balnica – Majdan to koszt 45 złotych – bilet normalny i 38 złotych – bilet ulgowy, a z Majdanu do Dołżycy i z powrotem: 36 złotych – bilet normalny oraz 30 złotych – bilet ulgowy.

Najsłynniejsza kolejka wąskotorowa

Bieszczadzka Kolejka Leśna jest jedną z najsłynniejszych kolejek wąskotorowych w Polsce oraz jedną z najpopularniejszych atrakcji w Bieszczadach. Ciuchcia kursuje na dwóch trasach: w maju, czerwcu, wrześniu i październiku z Majdanu do Balnicy oraz w lipcu i sierpniu z Majdanu do Dołżycy i Balnicy. Kilkugodzinna wycieczka przez bieszczadzkie doliny to przede wszystkim możliwość podziwiania pięknych, dzikich okolic oraz odwiedziny popularnych miejscowości.

Bieszczadzka Ciuchcia, czyli kolejka z historią

Budowę kolejki wąskotorowej rozpoczęto pod koniec XIX wieku. Miała ona na celu uprościć eksploatację bieszczadzkich lasów. Niestety podczas II wojny światowej torowiska zostały kompletnie zrujnowane. W latach 50. przy okazji budowy Zakładów Drewna w Rzepedzi wybudowano tory na odcinku z Rzepedzi przez Smolnik, Wolę Michową, Balnicę, Cisną, Przysłup i Wetlinę do Moczarnego. Kolejka służyła nie tylko do przewozu drewna, ale również jako transport turystyczny. Na początku lat 90. ubiegłego wieku linię wyłączono z eksploatacji, szyny zardzewiały a tory zarosły.

W 1994 roku założono Fundację Bieszczadzkiej Kolejki , która doprowadziła do ponownego uruchomienia kolejki.