Reklama

Reklama

W ciągu najbliższych słonecznych dni wiele osób skorzysta z odpoczynku na brzegach Jeziora Solińskiego. Przypominamy o bezpiecznym zachowaniu się nad wodą

Opublikowano: Ostatnia modyfikacja:
Autor:

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Aktualności

Reklama

Piękna pogoda oraz wysokie temperatury sprawiają, że turyści i mieszkańcy bardzo chętnie wybierają brzegi Jeziora Solińskiego, jako miejsce wypoczynku. Jak prognozuje Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, w najbliższych dniach dla całego kraju przewidywane są wysokie wartości temperatur. Przypominamy o bezpiecznym zachowaniu się nad wodą.

Od początku wakacji, nad Jeziorem Solińskim o bezpieczeństwo wszystkich gości czuwa ponad 20 ratowników Bieszczadzkiego Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, którzy zabezpieczają łącznie cztery kąpieliska: Cypel i Patelnia w Polańczyku, Biała Flota w Solinie oraz kąpielisko Zawóz w miejscowości Zawóz. Ponadto WOPR-owcy i ratownicy zespołu ratownictwa medycznego przy wykorzystaniu karetki wodnej kontrolują cały obszar jeziora.

Wysokie temperatury i słoneczna pogoda sprawia, że nad wodą nie brakuje miłośników kąpieli. Aby jednak ten wypoczynek był bezpieczny, musimy pamiętać, że nasze bezpieczeństwo, a szczególnie najmłodszych, zależy w dużej mierze od nas samych. Przestrzegajmy więc podstawowych zasad, które powinny obowiązywać podczas wypoczynku nad wodą.

Pamiętajmy. Bezpieczna kąpiel, to kąpiel w miejscu do tego przeznaczonym, które jest odpowiednio oznakowane i w którym nad bezpieczeństwem czuwa ratownik. „Dzikie kąpieliska” zawsze mają nieznane dno i głębokość, a woda w nich może być skażona. Nie wolno pływać też na odcinkach szlaków żeglugowych oraz w pobliżu urządzeń i budowli wodnych. Flaga biała oznacza, że kąpiel jest dozwolona, natomiast flaga czerwona na kąpielisku – zakaz kąpieli lub kąpielisko nieczynne.

Fot. Kamil Mielnikiewicz

O czym należy bezwzględnie pamiętać?

  1. Przestrzegajmy regulaminu kąpieliska, na którym przebywamy. Stosujmy się do uwag i zaleceń ratownika.
  2. Nie pływajmy w wodzie o temperaturze poniżej 14 stopni (optymalna temperatura to 22-25 stopni).
  3. Nie pływajmy w czasie burzy, mgły (kiedy widoczność wynosi poniżej 50 metrów), gdy wieje porywisty wiatr.
  4. Nie skaczmy rozgrzani do wody.
  5. Przed wejściem do wody zmoczmy nią klatkę piersiową, szyję, kark, krocze i nogi – unikniemy wstrząsu termicznego, którego nasz organizm bardzo nie lubi.
  6. Nie pływajmy w miejscach, gdzie jest dużo wodorostów lub wiemy, że występują zawirowania wody lub zimne prądy.
  7. Nie skaczmy do wody w miejscach nieznanych. Może to się skończyć poważnym urazem, kalectwem, a nawet śmiercią. Absolutnie zabronione są w takich miejscach skoki „na główkę”, dno naturalnego zbiornika może się zmienić w ciągu kilku dni.
  8. Pamiętajmy, że materac dmuchany nie służy do wypływania na głęboką wodę, podobnie jak nadmuchiwane koło.
  9. Nigdy nie wchodźmy do wody, nie pływajmy po spożyciu alkoholu.
  10. Nie przystępujmy do pływania na czczo – wzmożona przemiana materii osłabia nasz organizm.
  11. Nie pływajmy również bezpośrednio po posiłku – zimna woda może doprowadzić do bolesnego skurczu żołądka, co może nieść za sobą bardzo poważne konsekwencje.
  12. Nie przeceniajmy swoich umiejętności pływackich. Jeśli chcemy wybrać się na dłuższą trasę pływacką, płyńmy asekurowani przez łódź lub przynajmniej w towarzystwie jeszcze jednej osoby.
  13. Na głowie powinniśmy mieć założony czepek aby być widocznym dla innych w wodzie. Można do tego celu użyć bojki na szelkach.
  14. Nie wypływajmy za daleko od brzegu po zapadnięciu zmroku. Pływanie po zachodzie słońca jest niebezpieczne.
  15. Dzieci powinny bawić się w wodzie tylko pod opieką dorosłych, dobrze żeby miały złożone na siebie dmuchane rękawki, które pomogą dziecku utrzymać się na wodzie.
  16. Zażywając kąpieli słonecznych zwracajmy uwagę na osoby obok nas. Może się okazać, że ktoś będzie potrzebował naszej pomocy. Jeśli będziemy w stanie mu pomóc, to zróbmy to, ale w granicach swoich możliwości. Jeśli nie będziemy czuli się na siłach, to zaalarmujmy natychmiast inne osoby.
  17. Pływając żaglówkami, łódkami czy kajakami pamiętajmy o założeniu kapoka.
  18. Nie pływajmy żaglówkami, łódkami, czy kajakami będąc pod wpływem alkoholu, czy innych środków działających podobnie do alkoholu – za naruszenie tego zakazu grozi nam kara grzywny, a ponadto jest to niebezpieczne zarówno dla nas samych, jak i dla innych amatorów wodnych uroków.
  19. Wypływając na dłuższy rejs pamiętajmy, żeby wcześniej sprawdzić prognozę pogody.
  20. Przed wypłynięciem poinformujmy najbliższych lub znajomych dokąd, z kim i jakim sprzętem wypływamy oraz o przewidywanej porze powrotu.
Fot. Kamil Mielnikiewicz

Najczęstszymi przyczynami utonięć są:

  1. Brak umiejętności pływania.
  2. Brawura, przecenianie swoich sił i umiejętności pływackich.
  3. Pływanie w stanie nietrzeźwym. Alkohol powoduje zaburzenia zmysłu, równowagi i orientacji!
  4. Niedocenianie niebezpieczeństwa w wodzie.
  5. Pływanie w miejscach zabronionych.
  6. Skoki „na główkę” do wody w nieznanym miejscu.
  7. Pływanie obok statków, barek i łodzi motorowych, w pobliżu śluz i zapór wodnych.
  8. Siadanie na rufie kajaku lub na burcie łodzi.
  9. Nieumiejętność postępowania w przypadku wywrócenia się kajaka lub łodzi.
  10. Lekkomyślna zabawa polegająca na wrzucaniu innych do wody oraz zanurzaniu osób pływających.
Tylko przestrzegając tych podstawowych zasad, możemy sprawić, aby nasz wypoczynek nad wodą był bezpieczny i zakończył się szczęśliwe. Pamiętajmy, że bezpieczna kąpiel zależy w głównej mierze od nas samych!

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE