Pierwszy regularny tygodniowy pociąg kursujący od poniedziałku do piątku na trasie Rzeszów Główny – Ustrzyki Dolne – Rzeszów Główny wyruszył na tory 10 marca 2025 roku. Była to nowa organizacja połączeń na tym odcinku, która obejmowała także kursy w weekendy. W soboty i niedziele pociąg wyjeżdżał raz z Rzeszowa i raz z Ustrzyk Dolnych. W ostatnich miesiącach połączenia te funkcjonowały jako ważna oferta kolejowa w regionie.
W czasie kursowania w dni powszednie skład wyjeżdżał z Rzeszowa do Ustrzyk Dolnych dwa razy dziennie, analogicznie dwa razy kursował z Ustrzyk do Rzeszowa. Weekendowa organizacja ruchu obejmowała natomiast pojedyncze kursy w każdą stronę.
Zawężenie ruchu od 3 listopada
3 listopada 2025 roku z rozkładu jazdy zniknęło połączenie kolejowe łączące bezpośrednio Rzeszów z Ustrzykami Dolnymi. Decyzja ta była podyktowana prowadzonymi robotami na odcinku od Zagórza do Ustrzyk Dolnych, a w szczególności koniecznością całodobowego zamknięcia torowego z powodu przebudowy mostu kolejowego w kilometrażu 115. W związku z zamknięciem fragmentu linii połączenia Rzeszów – Ustrzyki Dolne zostały skrócone do stacji Zagórz. Oznaczało to, że choć pociągi nie dojeżdżały już do Ustrzyk Dolnych, zachowano obsługę odcinka prowadzącego do Zagórza, uznawanego za kolejową bramę w Bieszczady.
Obowiązujący rozkład do 13 grudnia
Zgodnie z obowiązującym rozkładem, do 13 grudnia 2025 roku pociągi z Rzeszowa Głównego w kierunku Zagórza będą odjeżdżały w dni powszednie o godzinach 04:57, 11:58 oraz 16:27. Pierwszy z tych pociągów dotrze do Zagórza o 08:17, drugi o 15:42, a trzeci o 19:48. W kierunku powrotnym składy wyruszać będą ze stacji Zagórz o 15:17 oraz 17:54, z planowanym przyjazdem do Rzeszowa odpowiednio o 18:39 i 21:06. W weekendy utrzymano jedno połączenie: wyjazd z Rzeszowa o 04:57, kurs powrotny z Zagórza o 15:24.Po zmianie rozkładu jazdy, która wejdzie w życie 14 grudnia 2025 roku, pociąg z Rzeszowa Głównego do Zagórza i z powrotem zniknie z rozkładu jazdy. Termin ten poprzedza rozpoczęcie kolejnego etapu modernizacji. Od 15 grudnia 2025 roku planowane jest uruchomienie prac na dalszym fragmencie linii nr 108 – odcinku Nowy Zagórz – Jasło. Zamknięcie tego odcinka oznacza, że komunikacja kolejowa w południowo-wschodniej części regionu pozostanie w znacznym zakresie ograniczona.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Retro Express Bieszczady wyrusza na tory. Takiej trasy jeszcze nie było
Choć wstępnie zapowiadane jest, że remont odcinka Zagórz – Ustrzyki Dolne ma zakończyć się w połowie grudnia, przywrócenie regularnych połączeń pasażerskich do Ustrzyk Dolnych nie nastąpi natychmiast. Według wstępnych zapowiedzi, regularne kursy mogą powrócić tam dopiero za około dwa lata. Tak długi okres wynika z konieczności skoordynowania prac modernizacyjnych na całej magistrali oraz z zapewnienia warunków technicznych i organizacyjnych dla bezpiecznej eksploatacji.
Ograniczenia eksploatacyjne
W praktyce przywrócenie ruchu pasażerskiego na odcinkach L108 (Nowy Zagórz – Ustrzyki Dolne) oraz L107 (Zagórz – Łupków) jest ograniczone nie tylko stanem torowisk, lecz także brakiem dostępu do zaplecza serwisowo-utrzymaniowego POLREGIO S.A. w Rzeszowie. Zaplecze to jest niezbędne do wykonywania obowiązkowych przeglądów taboru (P1, P2, P3), tankowania, napraw bieżących oraz innych czynności przygotowawczych technicznie wymaganych przed dopuszczeniem pojazdów do ruchu.W sytuacji, gdy fragmenty linii są odizolowane i pozbawione dostępu do niezbędnej infrastruktury obsługowej, eksploatacja taboru na tych fragmentach byłaby niezgodna z przepisami bezpieczeństwa. W związku z tym operator świadczący usługę przewozową – POLREGIO – nie podejmie się wykonywania kursów na odizolowanych odcinkach bez zapewnienia właściwego zaplecza technicznego.
Komentarze (0)