Przetarg obejmuje przygotowanie kompleksowego studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej, geologicznym rozpoznaniem terenu oraz dokumentacją wymaganą do uzyskania decyzji środowiskowej. Projektowany odcinek znajduje się w powiatach sanockim i leskim, a przebudowa przewiduje dostosowanie nawierzchni do ruchu pojazdów ciężarowych o nacisku na oś do 11,5 tony. Realizacja obejmuje również przebudowę mostów – na rzece Osława w Zagórzu oraz na rzece San w Postołowie – co jest szczególnie istotne dla zachowania ciągłości transportu na tej trasie.
W ramach inwestycji przewidziane są prace związane z dostosowaniem drogi do wzrastającego natężenia ruchu. Dokumentacja obejmuje projekt przebudowy i rozbudowy obiektów inżynierskich, zabezpieczenia osuwisk, dodatkowego pasa do wyprzedzania oraz modernizacji zatok postojowych i chodników. Dodatkowe rozwiązania inżynieryjne, takie jak objazdy i tymczasowe konstrukcje mostowe, pozwolą na płynny ruch na czas realizacji prac.
Warianty przebiegu trasy
Fot. GDDKiA Rzeszów
Zamawiający wymaga, by wykonawca rozważył co najmniej dwa warianty przebiegu drogi na odcinku Zagórz – Lesko. Pierwszy z wariantów zakłada modernizację istniejącego traktu z minimalnymi korektami łuków poziomych. Drugi wariant przewiduje poprowadzenie części trasy nowym śladem – na odcinku o długości ponad 3 kilometrów (od ok. 7+390 do km ok. 10+661) – co pozwoliłoby na złagodzenie dotychczasowych serpentyn i poprawę płynności ruchu. Te dwie opcje zostaną szczegółowo przeanalizowane, aby zapewnić optymalne rozwiązanie zarówno pod względem technicznym, jak i środowiskowym.
Cel inwestycji: poprawa nośności i bezpieczeństwa
Droga krajowa nr 84 pełni ważną rolę jako szlak komunikacyjny do granicy z Ukrainą w Krościenku. Według ostatnich danych Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020-2021, dzienny ruch na odcinku Zagórz – Lesko wynosił ponad 10 tysięcy pojazdów. Dla porównania, w roku 2015 liczba ta wynosiła około 8 tysięcy pojazdów na dobę, co świadczy o znacznym wzroście obciążenia tej drogi. Rozbudowa pozwoli na przystosowanie trasy do większej nośności, co jest kluczowe dla ruchu ciężarowego, a także zapewni wyższy komfort i bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom.Znaczna liczba budynków użyteczności publicznej oraz zwarta zabudowa wzdłuż drogi krajowej nr 84 powodują intensywny ruch pieszy, który często odbywa się po jezdni i poboczu. W związku z tym jednym z priorytetów inwestycji jest poprawa infrastruktury dla pieszych, poprzez budowę nowych odcinków chodników i przebudowę istniejących. Planowana modernizacja przyczyni się do segregacji ruchu, co zmniejszy ryzyko wypadków i zwiększy bezpieczeństwo pieszych oraz rowerzystów.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.