reklama

Budowa, jakiej w Polsce jeszcze nie było. 80-metrowa estakada poprowadzi w kierunku Bieszczad

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Budowa, jakiej w Polsce jeszcze nie było. 80-metrowa estakada poprowadzi w kierunku Bieszczad - Zdjęcie główne

80-metrowa estakada poprowadzi w kierunku Bieszczad | foto Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

AktualnościNa południu Polski realizowana jest inwestycja drogowa, która wyznacza nowe standardy w polskiej inżynierii mostowej. Estakada, w ramach budowy odcinka S19 Babica-Jawornik, stanie się najwyższym obiektem tego typu w kraju, wznosząc się na wysokość 80 metrów i przekraczając wszelkie dotychczasowe rekordy w technologii betonowania nawisowego.
reklama

Estakada ES-26, łącząca miejscowości Żarnowa i Godowa, już teraz przyciąga uwagę zarówno specjalistów z branży inżynieryjnej, jak i obserwatorów inwestycji infrastrukturalnych. Konstrukcja, która docelowo w najwyższym punkcie osiągnie 80 metrów, będzie jednym z najwyższych elementów drogowych w Polsce. Składa się z ośmiu przęseł o łącznej długości 1150 metrów i szerokości 29 metrów. Wysokość elementu nośnego miejscami wynosi 12,5 metra, a jedno z przęseł przekracza 188 metrów rozpiętości, co ustanawia absolutny krajowy rekord w technologii betonowania nawisowego.

reklama

Zastosowane technologie i nowoczesne rozwiązania

Realizacja tak ambitnego projektu wymagała zastosowania najnowocześniejszych metod budowlanych. Wykonawca inwestycji, zdecydował się na użycie betonowania nawisowego z wykorzystaniem dwustronnych wózków nawisowych. Konstrukcje te przesuwają się wzdłuż już wykonanych fragmentów mostu, umożliwiając betonowanie kolejnych segmentów bez konieczności wznoszenia tradycyjnych rusztowań od poziomu gruntu. Technika ta jest szczególnie efektywna w trudnym terenie, gdzie doliny sięgają kilkudziesięciu metrów głębokości, a zastosowanie klasycznych metod byłoby nieopłacalne lub niemożliwe.

 

Równolegle na trzech innych obiektach mostowych wykorzystywana jest metoda nasuwania podłużnego. Wielowątkowość zastosowanych technologii podkreśla stopień skomplikowania całej inwestycji oraz wymaga precyzyjnego planowania i koordynacji prac.

reklama

Wyzwania geologiczne i konstrukcyjne

Odcinek S19 Babica-Jawornik ma długość 11,6 kilometra i przebiega przez pagórkowaty teren o skomplikowanej budowie geologicznej. Aż 30% całej trasy stanowią estakady – osiem obiektów inżynieryjnych, które prowadzą kierowców przez doliny o znacznych głębokościach. Złożone warunki geologiczne wymusiły zastosowanie pali fundamentowych o średnicy 1,5 metra i długości do 42 metrów, co zapewnia stabilność konstrukcji przy dużych obciążeniach.

reklama

Stan zaawansowania robót na całym odcinku Babica-Jawornik przekroczył już 58%, przy czym obiekty inżynieryjne są zaawansowane w niemal 60%. Zgodnie z harmonogramem zakończenie budowy odcinka S19, wraz z rekordową estakadą ES-26, planowane jest na drugą połowę 2026 roku. W harmonogramie uwzględniono przerwy zimowe od 1 grudnia do 31 marca, ze względu na specyfikę prowadzonych prac w trudnych warunkach atmosferycznych.

Znaczenie inwestycji dla regionu

Odcinek S19 Babica-Jawornik ma nie tylko znaczenie techniczne, ale również użytkowe. Poprawa połączenia drogowego pozwoli na skrócenie czasu podróży w kierunku Bieszczadów i zwiększenie komfortu podróży dla kierowców. Obecnie trasa z Rzeszowa do Cisnej, licząca około 130 kilometrów, zajmuje średnio 2,5 godziny. Nowy odcinek ekspresówki, z tunelem w Babicy oraz estakadą ES-26, umożliwi sprawniejszy przejazd, eliminując konieczność korzystania z sieci dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych, na takim poziomie jak wygląda to teraz. Dzięki nowemu odcinkowi S19 dostęp do Bieszczadów stanie się łatwiejszy i bezpieczniejszy, co może wpłynąć na jeszcze większy rozwój turystyki i poprawę dostępności komunikacyjnej regionu. Jak będzie to wyglądało w rzeczywistości? Od Rzeszowa w kierunku Miejsca Piastowego dojedziemy S19, a dalej drogą krajową w kierunku Sanoka i dalej w kierunku Bieszczadów.

reklama

reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
logo