Na blisko 30-kilometrowym odcinku kolejowym z Uherzec Mineralnych do przejścia granicznego w Krościenku trwają prace naprawcze, które pozwolą na bezpośredni transport uchodźców z granicy państwa w głąb Polski.

Próba naprawcza torów

Prace naprawcze przy nieużytkowanej od 12 lat linii kolejowej 108 na odcinku Uherce Mineralne – przejście graniczne w Krościenku rozpoczęły się 28 lutego. Grupa kolejarzy PKP PLK podjęła się ogromnego wyzwania – przygotowania w ciągu kilku dni torowiska, tak by mógł nimi przejechać pociąg z uchodźcami z Ukrainy.

Trzy dni po rozpoczęciu prac, skład Polregio wyjechał na trasę. Niestety w miejscowości Ustjanowa Dolna doszło do wykolejenia. Pociąg z 241 osobami na pokładzie wypadł z toru. Po kilku godzinach oczekiwania na miejsce zadysponowano kolejny skład, który przewiózł bezpiecznie grupę osób zza wschodniej granicy do docelowej stacji jaką był Tarnów. Po tym zdarzeniu podjęto decyzję, że obecny stan torowiska nie nadaje się do użytku, a jazda pociągów na tym odcinku jest niebezpieczna.

Transport w nowej formule

Dzień po inauguracyjnym, nieszczęśliwym kursie, postanowiono kontynuować transporty, tylko w innej formule. Z przejścia granicznego w Krościenku i punktów recepcyjnych w Łodynie i Równi, uchodźcy przewożeni są autobusami do Uherzec, gdzie po przesiadce kontynuują podróż w głąb Polski. Aktualnie z jedynej stacji kolejowej w gminie Olszanica odjeżdżają trzy pociągi. Dwa z nich to kursowe składy PKP Intercity obsługiwane przez tabor przewoźnika SKPL relacji Zagórz – Kraków Główny, z kolei jeden to dodatkowy pociąg spółki Polregio.

Prace przy naprawie torów trwają nadal

Średnio jednym pociągiem odjeżdża dziennie ponad 200 osób. Takie liczby świadczą o tym, że transport kolejowy jest w aktualnej sytuacji bardzo potrzebny. W związku z tym prace przy naprawie linii 108 nadal są prowadzone. Jak informuje Biuro Prasowe UMWP, trudno jest określić, kiedy dokładnie przejazd na tym odcinku będzie możliwy. Kolejarze dokładają wszelkich starań, aby było to jak najszybciej, jednak niesprzyjające warunki atmosferyczne krzyżują plany.

Odcinek linii nr 108, na którym wykonywane są prace od stacji Uherce do granicy państwa, liczy około 30 kilometrów. Trasa jest jednotorowa o charakterze górskim. Już w 2021 roku dla sprawnych i bezpiecznych podróży w Bieszczady, na odcinku Zagórz – Uherce, PLK wykonały prace torowe, wymieniono między innymi ponad 4 tysiące podkładów. Poprawiono również stan mostu w Zagórzu nad Sanem.

Zdjęcie główne: Kamil Mielnikiewicz