• Do mieszkanki powiatu bieszczadzkiego zadzwonił oszust podający się za pracownika banku
  • Oszuści namawiają do zainstalowania aplikacji, dzięki której widzą Twoje działania na smartfonie czy komputerze
  • Jeżeli nie jesteś pewien kto dzwoni -bank czy oszust – rozłącz się i sam skontaktuj ze swoim bankiem

Schemat działania oszustów prawie zawsze jest taki sam. Do potencjalnej ofiary dzwoni osoba, która przedstawia się jako pracownik banku. Infomuje ją o próbie włamania się na konto bankowe przez osobę, która widnieje w bazach danych jako hakująca konta. Następnie informuje, aby zainstalować aplikację przez, którą należy zalogować się na wszystkie swoje konta, żeby sprawdzić, czy doszło do zhakowania. W międzyczasie, na nasz telefon komórkowy otrzymuje SMS-y z banku, które dotyczą między innymi zmiany narzędzia autoryzacji, podpisania pożyczki, zmiany limitów przelewów oraz dokonywanych przelewów.

Co robić w sytuacji, w której nie jesteś pewien czy naprawdę dzwoni pracownik banku czy być może oszust? Rozłącz się natychmiast i zadzwoń do swojego banku.

Przeczytaj również: Afgańczycy zatrzymani przez Straż Graniczną

Oszustwo przez platformę OLX

Od pewnego czasu w celu wyłudzenia danych z naszej karty płatniczej/ kredytowej oszuści posługują się również platformą OLX. Na czym to polega?

  • Cyberprzestępcy kontaktują się ze sprzedającym 
  • Sprzedający otrzymuje od oszustów link do strony udającej witrynę OLX pozwalającą na finalizację transakcji.
  • Cyberprzestępcy zachęcają, by wprowadzić w fałszywym panelu OLX m.in. dane swojej karty, rzekomo po to, aby otrzymać na nią pieniądze za przedmiot z ogłoszenia.

Oszuści w wiadomości przesyłają link do aplikacji, które infekują telefon. W ten sposób niepowołane osoby mogą wyciągać hasła do aplikacji bankowych, czy też przekierowywać SMS-y, dzięki czemu przejmują kontrolę nad konkretnym kontem bankowym. Telefony są bardzo często na celowniku oszustów. Głównie dlatego, że są gorzej zabezpieczane przed tego typu atakami niż komputery.

Żródło: KPP Ustrzyki Dolne