reklama

Ponad pół wieku działalności edukacyjnej i terapeutycznej w Lesku. Jubileusz SOSW [ZDJĘCIA, WIDEO]

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Kamil Mielnikiewicz

Ponad pół wieku działalności edukacyjnej i terapeutycznej w Lesku. Jubileusz SOSW [ZDJĘCIA, WIDEO] - Zdjęcie główne
Zobacz
galerię
38
zdjęć

Ponad pół wieku działalności edukacyjnej i terapeutycznej w Lesku | foto Kamil Mielnikiewicz

Udostępnij na:
Facebook
AktualnościW Bieszczadzkim Domu Kultury odbyła się główna część obchodów 55-lecia Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Lesku. Jubileusz stał się okazją do refleksji nad historią placówki, sukcesami jej uczniów oraz przemianami, które na przestrzeni ponad pół wieku kształtowały edukację specjalną w regionie.
reklama

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Lesku, który w tym roku obchodził 55-lecie działalności, od dekad stanowi fundament edukacji specjalnej w regionie. Placówka nie tylko kształci dzieci z różnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również wspiera ich rozwój społeczny, emocjonalny i fizyczny. Jubileusz był okazją do podsumowania osiągnięć szkoły, wspomnień o jej historii oraz przyjrzenia się przemianom, jakie zaszły w strukturze i funkcjonowaniu ośrodka, a także roli, jaką w jego codziennym życiu odgrywają rodzice i nauczyciele.

Od zakładu wychowawczego do nowoczesnego ośrodka

Początki szkolnictwa specjalnego w Lesku sięgają 1970 roku, kiedy to na podstawie orzeczenia Kuratorium Okręgu w Rzeszowie powstał Państwowy Zakład Wychowawczy. W jego skład wchodziły Szkoła Podstawowa Specjalna dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim oraz internat. Na siedzibę zakładu przeznaczono budynek po byłej Szkole Podstawowej przy ulicy Tadeusza Kościuszki, który wymagał pilnego remontu i adaptacji. W okresie od 6 września do 10 grudnia 1970 roku wykonano najważniejsze prace remontowe, przygotowując pomieszczenia do przyjęcia uczniów. Pierwsze dzieci pojawiły się w placówce na początku grudnia 1970 roku – ogółem było ich 57. Ze względu na ograniczoną przestrzeń zorganizowano tylko trzy klasy szkoły podstawowej specjalnej oraz trzy grupy wychowawcze w internacie.

reklama

Fot. Kamil Mielnikiewicz (Tadeusz Kędzior)

Obowiązki dyrektora powierzono Tadeuszowi Kędziorowi, a jego żona Maria objęła funkcję kierownika internatu. Kadra pedagogiczna tworzyli między innymi: Maria Robaszkiewicz, Maria Skałkowska, Ryszard Suwała, a wśród wychowawców byli Józef Majewski, Janina Nitkiewicz, Stanisław Sabat i Zofia Sabat.

Przełomowy dla placówki był rok szkolny 1976/1977, kiedy to przyjęto pierwsze dzieci upośledzone umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym, tworząc klasę „Szkoły Życia”. Kolejne lata przyniosły przejęcie pełnej opieki nad dziećmi z głębszym stopniem niepełnosprawności. W 1985 roku Zakład zmienił siedzibę, przenosząc się do budynku przy ulicy Smolki 4. Zmiana lokalizacji umożliwiła stworzenie lepszych warunków nauki i opieki. W nowym budynku znalazły się między innymi gabinet lekarski, izolatki, magazyny, gabinety administracyjne, stołówka oraz pomieszczenia dla grup wychowawczych i klas. Liczba wychowanków wzrosła do 55, zorganizowano pięć klas „Szkoły Życia” i pięć grup wychowawczych w internacie. W tym okresie dzieci objęto także opieką lekarską, logopedyczną i psychologiczną.

reklama

Rozwój placówki i poszerzanie oferty edukacyjnej

Od 1996 roku placówka podejmowała działania zmierzające do poszerzenia działalności zgodnie z potrzebami środowiska i zmianami w systemie edukacji. W 1997 roku powstały klasy przysposabiające do pracy, umożliwiające młodzieży niepełnosprawnej kontynuowanie edukacji po ukończeniu szkoły podstawowej. Utworzono pracownię kuchni metodycznej, pracownię techniczną i szwalniczą, a wiele elementów wyposażenia pozyskano dzięki wsparciu sponsorów.

reklama

W 1999 roku powołano Gimnazjum Specjalne, a w latach 2003/2004 powstał Zespół Edukacyjno-Terapeutyczny dla dzieci z upośledzeniem umysłowym i cechami autystycznymi. Dzięki środkom z Akcji „Reklama Dzieciom” TVP S.A. oraz organizowanych w Ośrodku kolonii wykonano remonty przystosowujące pomieszczenia dla dzieci z autyzmem. Zakupiono nowe meble szkolne, wymieniono okna i wykładziny, a także niezbędne pomoce dydaktyczne. W latach 2004–2008 placówka pozyskała wsparcie finansowe z PFRON i MEN, na które przeznaczono 954 876 zł. Zakupiono między innymi mikrobus dla osób niepełnosprawnych, wykonano podjazdy, przystosowano łazienki i zainstalowano windę. Utworzono także specjalistyczne pracownie metodyczne, gabinety terapeutyczne oraz sale do zajęć rewalidacyjnych, co umożliwiło realizację nowoczesnych metod pracy z uczniami o różnych potrzebach.

reklama

Od 1 września 2009 roku w ośrodku funkcjonuje Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka dla dzieci w wieku 3–6 lat oraz ich rodzin, obejmujące 4–8 godzin miesięcznie zajęć dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych dziecka.

Wspólnota, sukcesy i tradycje szkoły

Obecnie Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Lesku obejmuje 38 uczniów, 44 dzieci uczestniczy w zajęciach wczesnego wspomagania rozwoju, a placówka prowadzi trzy oddziały przedszkolne, cztery klasy szkoły podstawowej i dwie klasy szkoły przysposabiającej do pracy. W ośrodku działają także indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla uczniów z głęboką wieloraką niepełnosprawnością. Internat zapewnia całodobową opiekę pedagogiczną w dwóch grupach wychowawczych i grupie świetlicowej. Dyrektor Monika Kruk podkreśla znaczenie współpracy z rodzicami i rolę nauczycieli w codziennej pracy ośrodka.

Fot. Kamil Mielnikiewicz (Monika Kruk)

Takie wydarzenie jak to pozwala spojrzeć wstecz na 55 lat. Dzięki obecności rodziców w życiu szkoły, podejmowaniu współpracy z kadrą pedagogiczną, wspieraniu działań statutowych placówki, tworzona jest przestrzeń do dobrej relacji i wzajemnego zaufania. W szkole bardzo ważną rolę odgrywają nauczyciele, którzy wspierają dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, uczą wzajemnego szacunku. To wszystko pozwala rozwijać szkołę, w której uczniowie czują się bezpiecznie i są doceniani. Patrząc wstecz na te 55 lat nie sposób wspomnieć o wielu wyjątkowych chwilach, które tworzą historię tej szkoły. O pierwszych rocznikach uczniów, jubileuszach, uroczystościach, konkursach, wyjazdach i projektach, które łączyły pokolenia. Każdy z tych momentów pozostawił w naszych sercach trwały ślad i buduje poczucie wspólnej tożsamości

– mówiła Monika Kruk.

Dyrektor podkreśla, że ośrodek nieustannie rozwija swoją ofertę edukacyjną i terapeutyczną, aby sprostać potrzebom uczniów.

Obecnie nasz ośrodek prowadzi trzy oddziały przedszkolne, cztery klasy szkoły podstawowej i dwie klasy szkoły przysposabiającej do pracy. Realizujemy również indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci z głęboką wieloraką niepełnosprawnością. W naszym internacie funkcjonują dwie grupy wychowawcze i grupa świetlicowa. Dzięki dostosowaniu placówki do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo, posiadaniu windy, podjazdu i busa do transportu uczniów, dzieci mają zapewniony komfort edukacji i opieki. To elementy, które pozwalają im rozwijać się w pełni bezpiecznie

– dodała dyrektor placówki.

 

Monika Kruk zwraca również uwagę na rolę tradycji i aktywności pozalekcyjnej.

Od 55 lat nasza szkoła stała się miejscem, gdzie rodziły się marzenia, kształtowały się charaktery i powstawały przyjaźnie na całe życie. Zmieniały się programy nauczania, technologie, metody pracy, ale duch naszej szkoły pozostał niezmienny. To duch wspólnoty, wzajemnego szacunku i troski o młodych ludzi, którzy przekraczają jej progi. W placówce działają klub sportowy w ramach Olimpiad Specjalnych, zespół taneczny „Koralik” oraz grupa teatralna „Wiercipięta”. Wszelkie działania mają na celu rozwój kompetencji społecznych, edukacyjnych i artystycznych uczniów, a jednocześnie integrację ze środowiskiem lokalnym.

Szkoła od lat odnosi sukcesy w ogólnopolskich zawodach sportowych oraz konkursach teatralnych, recytatorskich i plastycznych. W placówce działają różnorodne koła zainteresowań, w tym fotograficzne, taneczne, teatralne i rękodzielnicze. Tradycją były wojewódzkie noworoczne zabawy integracyjne, spotkania ze Świętym Mikołajem, jasełka oraz udział w imprezach gminnych i powiatowych.

Obchody jubileuszu

Uroczystość jubileuszowa w Bieszczadzkim Domu Kultury objęła część oficjalną oraz artystyczną. W imieniu burmistrza Miasta i Gminy Lesko oraz starosty leskiego głos zabrała Magdalena Mazurkiewicz. Wystąpienia uświetnili również Tadeusz Kędzior, pierwszy dyrektor SOSW w Lesku oraz Wiesław Nosek, dyrektor placówki w latach 1995–2014.

 

Po części oficjalnej odbyły się prezentacje artystyczne uczniów, nauczycieli oraz rodziców. Zatańczono uroczystego poloneza, odbył się spektakl Małego Księcia, a koncert uczniów Szkoły Muzycznej w Lesku dopełnił program artystyczny. Nie zabrakło tańców i dobrej zabawy.

Kadencje dyrektorów i niezmienny duch szkoły

Na przestrzeni 55 lat placówka miała ośmiu dyrektorów:

  1. mgr Tadeusz Kędzior (1970–1984)
  2. mgr Maria Kędzior (1984–1989)
  3. mgr Stanisław Dębiec (1989–1993)
  4. mgr Wiesław Pruchniak (1993–1994)
  5. mgr Jan Bukowski (1994–1995)
  6. mgr Wiesław Nosek (1995–2014)
  7. mgr Dorota Gier (2014–2020)
  8. mgr Monika Kruk (2020–obecnie) 
 

Przez 55 lat nasza szkoła stała się miejscem, gdzie rodziły się marzenia, kształtowały się charaktery i powstawały przyjaźnie na całe życie. Zmieniały się programy nauczania, technologie, metody pracy, ale duch naszej szkoły pozostał niezmienny. To duch wspólnoty, wzajemnego szacunku i troski o młodych ludzi, którzy przekraczają jej progi  

– podkreśliła dyrektor Monika Kruk.

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Lesku jest dziś placówką nowoczesną, w pełni dostosowaną do potrzeb osób niepełnosprawnych, z szeroką ofertą edukacyjną i terapeutyczną. Jubileusz 55-lecia stał się nie tylko podsumowaniem osiągnięć, ale również symbolem kontynuacji misji szkoły: wspierania rozwoju, bezpieczeństwa i twórczego potencjału każdego ucznia.

WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
logo