reklama
reklama

Plany na uruchomienie pociągu do ukraińskiego Chyrowa. Na jakim etapie są prace?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Kamil Mielnikiewicz

Plany na uruchomienie pociągu do ukraińskiego Chyrowa. Na jakim etapie są prace? - Zdjęcie główne

Plany na uruchomienie pociągu do ukraińskiego Chyrowa. Na jakim etapie są prace? | foto Kamil Mielnikiewicz

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

AktualnościPomimo wcześniejszych zapowiedzi uruchomienia połączenia jeszcze w czerwcu 2024 roku, prywatny przewoźnik SKPL Cargo nadal nie rozpoczął realizacji kursów z Sanoka i Zagórza do ukraińskiego Chyrowa. Trwają uzgodnienia z Kolejami Ukraińskimi, a dokładna data inauguracji pozostaje nieznana.
reklama

Według informacji przekazanych przez portal Rynek Kolejowy, SKPL Cargo nie zrezygnowało z planów uruchomienia drugiego w swojej historii połączenia międzynarodowego. Trasa z Podkarpacia do ukraińskiego Chyrowa nadal znajduje się w harmonogramach spółki, jednak termin jej realizacji nie został ostatecznie wyznaczony. Przeszkodą są nadal trwające uzgodnienia z zarządcą ukraińskiej infrastruktury kolejowej – Kolejami Ukraińskimi.

Choć w maju zapowiadano, że pierwsze kursy mogą odbyć się już w czerwcu, do ich inauguracji nie doszło. Nie odnotowano również żadnych nowości w systemie rozkładów jazdy PKP PLK – Portal Pasażera nie zawiera informacji o odjazdach pociągów w kierunku Chyrowa. Także korekta czerwcowa rozkładu jazdy, obowiązująca od 15 czerwca, nie przyniosła zmian na linii nr 108 między Sanokiem a Krościenkiem.

reklama

Formalne i finansowe wyzwania po obu stronach granicy

Przedłużający się brak inauguracji połączenia wynika z kilku czynników. Wśród nich są kwestie formalne, w tym związane z odprawami celnymi i granicznymi na obecnie nieczynnym przejściu kolejowym w Krościenku, a także koszty dostępu do infrastruktury po stronie ukraińskiej, które określono jako wysokie. Jak informuje Rynek Kolejowy, SKPL Cargo, które planuje obsługiwać trasę w pełni komercyjnie, posiada już wymagany „otwarty dostęp” do infrastruktury kolejowej. Oznacza to, że spółka może samodzielnie oferować połączenia pasażerskie, bez wsparcia ze strony administracji publicznej. Jednocześnie przewoźnik nie otrzyma dofinansowania z budżetu województwa podkarpackiego.

reklama

Rynek Kolejowy przekazuje, że urząd marszałkowski w Rzeszowie nie przewiduje uruchamiania kursów na Ukrainę za pośrednictwem Polregio, operatora, który realizuje przewozy regionalne na jego zlecenie. Decyzja ta motywowana jest trwającą wojną w Ukrainie, a konkretnie trudnościami w zakresie ubezpieczenia taboru, załóg i pasażerów.

Brak publicznego wsparcia finansowego oznacza, że SKPL Cargo podejmuje próbę uruchomienia połączenia międzynarodowego wyłącznie na własne ryzyko biznesowe.

reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama
logo