Mieszkanki powiatu leskiego i powiatu bieszczadzkiego zgłosiły się w ostatnim czasie do Komendy Powiatowej Policji w Lesku informując, że padły ofiarą oszustwa internetowego. 43-letnia mieszkanka Uherzec Mineralnych na portalu społecznościowym wystawiła na sprzedaż dziecięcy fotelik. Poprzez komunikator internetowy zgłosiła się do niej zainteresowana kupnem kobieta, która podała dokładną instrukcję, jak ma być przesłany towar, wyłudzając w ten sposób dane sprzedającej. Następnie wysłała maila z dalszymi instrukcjami, które 40-latka wykonała, łącznie z tym, że wygenerowała kod BLIK na potrzeby firmy kurierskiej. Utraciła z konta dwa tysiące złotych, a kontakt z rzekomą kupującą natychmiast się urwał.
Do podobnego zdarzenia doszło w Stańkowej, w powiecie bieszczadzkim. 38-letnia mieszkanka tej miejscowości powiadomiła policjantów, że nieznana osoba przejęła konto portalu społecznościowego i komunikatora internetowego jej szwagierki i w jej imieniu wyłudziła kod BLIK, a następnie za jego pomocą dokonała wypłaty 800 złotych na szkodę zgłaszającej.
Oszuści wymyślają coraz to nowsze pomysły na wyłudzanie pieniędzy. Wśród oszustów popularna stała się metoda z wykorzystywaniem kodu BLIK. Czasem przestępca podaje się za znajomego w potrzebie i prosi o szybką pożyczkę poprzez wygenerowanie kodu do płatności. Inną metodą jest podszywanie się pod pracownika banku i przekonywanie swoich ofiar o tym, że środki na ich koncie są zagrożone, a w celu ich ochrony, należy je wypłacić i ulokować na innym „bezpiecznym koncie”. W innych przypadkach oszuści udają zainteresowanych kupnem wystawionego towaru, wyłudzając kod BLIK od sprzedającego
– informuje rzecznik leskiej policji.
Policjanci apelują o to, aby zakupów przez internet dokonywać z dużą ostrożnością, z kontrahentem radzą rozmawiać telefonicznie, nie poprzez komunikatory internetowe. Nigdy nie należy podawać danych swojej karty oraz danych dostępowych do kont bankowych.
Pamiętajmy, aby każdą nietypową prośbę przesłaną za pośrednictwem komunikatora potwierdzić bezpośrednio wykonując telefon do znajomego. Natomiast w przypadku zakupów w internecie unikać handlarzy „z drugiej ręki”, którzy wystawiają się na portalu społecznościowym lub innych portalach, niegwarantujących bezpieczeństwa transakcji
– dodaje.
Aby uchronić się przed oszustami, mundurowi radzą weryfikować tożsamość osób, które wysyłają do nas wiadomość, zanim zdecydujemy się na pożyczkę, stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania do serwisów społecznościowych oraz dbać o bezpieczeństwo swoich danych i haseł dostępowych.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.