Rada Powiatu Sanockiego podzielając stanowisko Komisji Transportu, Gospodarki Nieruchomościami, Rolnictwa i Ochrony Środowiska w kwestii strategicznego dla bezpieczeństwa narodowego i rozwoju gospodarczego znaczenia linii kolejowej nr 108, zaapelowała do Ministerstwa Infrastruktury oraz do Ministerstwa Obrony Narodowej o nadanie statusu znaczenia obronnego linii kolejowej nr 108 na odcinku z Sanoka przez Uherce, Olszanicę, Ustrzyki Dolne i dalej na granicę państwową do Krościenka.
Inwestycje kolejowe zrealizowane w ostatnim czasie przez stronę ukraińską, między innymi w rejonie bieszczadzkiego pogranicza wymagają podjęcia pilnych działań ze strony Polski. Mogą one otworzyć między innymi perspektywę reaktywacji najkrótszego połączenia kolejowego Bieszczadów i Przemyśla (przez teren Ukrainy) oraz możliwość wykorzystywania całej linii kolejowej nr 108 także do transportu kolejowego na zachód oraz południe Europy linią kolejową nr 107 zasługującą również na analogiczny status i rewitalizację, jak szlak kolejowy nr 108
- czytamy w apelu radnych Powiatu Sanockiego.
W ostatnich dniach rząd poinformował, że linia kolejowa nr 108 nie uzyska w najbliższym czasie statusu o znaczeniu obronnym. Jak informuje portal Rynek Kolejowy, Ministerstwo Obrony Narodowej nie otrzymało w tej sprawie formalnego wniosku, a ponadto nie ma też planów podjęcia takiej decyzji. Oznacza to też, że nie można będzie liczyć na pozyskanie środków pochodzących z budżetu wojska na modernizację trasy do Krościenka, w powiecie bieszczadzkim.
Linia kolejowa nr 108 łączy Stróże z Sanokiem i dalej przejściem granicznym w Krościenku. Aktualnie regularny ruch pasażerski odbywa się wyłączenie na odcinku do Sanoka. Dalej kursy odbywały się jedynie w sezonie letnim i to do Ustrzyk Dolnych.
Przejście graniczne zostało zaś zamknięte już ponad dekadę temu. Dziś stan infrastruktury nie pozwala na ewentualne przywrócenie przewozów bez dokonywania remontu torowiska
- przypomina portal Rynek Kolejowy.
Warto również przypomnieć, że trasa biegnąca do przejścia granicznego Krościenko-Chyrów była dawniej częścią międzynarodowego ciągu prowadzącego przez Niżankowice do Malhowic i dalej do Przemyśla. W ciągu ostatniego roku koleje ukraińskie UZ przeprowadziły generalny remont swojej części linii od Chyrowa do Niżankowic.
PKP Polskie Linie Kolejowe odtworzyły zaś przejezdność polskiej linii oznaczonej numerem 102, która łączy przejście Niżankowice – Malhowice ze stacją Przemyśl Główny. Do pełnego wykorzystania potencjału dokonanych już inwestycji niezbędne byłoby także przywrócenie możliwości prowadzenia ruchu na linii 108 do Krościenka. Powstałaby wówczas trasa mogąca z jednej strony pomóc w wywozie towarów z Ukrainy, z drugiej zaś umożliwiająca eksport z Polski na Ukrainę i dalej do krajów południa Europy
- informuje Rynek Kolejowy.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.