Przed rokiem, fanami i bieszczadzkim środowiskiem artystycznym wstrząsnęła wiadomość o śmierci Michała „Giera” Giercuszkiewicza. Wówczas nikt nie mógł uwierzyć, że były perkusista zespołu bluesowego Dżem odszedł na Niebieskie Połoniny.

Był człowiekiem kochającym wolność, co wyrażał przez całe życie i w tym trwał. Wolny ptak, który wzleciał w przestrzeń i gdzieś tam jest. Kiedyś promienie słońca oświetlały jego tratwę dryfującą po Jeziorze Solińskim, dzisiaj nie ma go z nami ciałem, ale jest i zawsze będzie duchem. Minął pierwszy rok od odejścia Michała „Giera” Giercuszkiewicza

Mówiono o nim, jak o największej indywidualności polskiej sceny muzycznej, charyzmatycznym perkusiście, człowieku z nietuzinkową osobowością oraz żywej legendzie bluesa, rocka i jazzu. Swoimi utworami zarażał nie tylko osoby ze swojego pokolenia, ale także młodsze, które nie raz powtarzały, że o takiej osobie jak „Gier” należy pamiętać zawsze.

Fot. Pustelnik Jano

Lata muzycznej świetności i przyjaźń z Ryśkiem Riedlem

Michał Giercuszkiewicz urodził się we wrześniu 1954 roku w Katowicach. Na początku lat 80. dołączył do zespołu Dżem, który przeżywał wówczas lata świetności. W 1982 roku nagrali pierwsze single „Paw”, „Whisky” i „Czerwony jak cegła”, a trzy lata później debiutancki album „Cegła”. Przyjaźnił się z wokalistą Ryśkiem Riedlem. Była to burzliwa znajomość. Dużo mówiło się nie tylko o ich życiu zawodowym, ale też prywatnym, gdzie dragi i zakazane substancje odgrywały znaczącą rolę.

tratwa-w-werlasie
Gier / Fot. Pustelnik Jano

Nie tylko Dżem

W trakcie swojej kariery muzycznej popularny „Gier” grał również w grupie Apogeum, Kwadart, Bezdomne Psy. Współpracował z zespołem SBB i Krzak oraz sporadycznie występował w składach tworzonych przez Józefa Skrzeka. Przez pewien czas udzielał się w grupie Ości oraz w zespole Cree, gdzie wokalistą jest Sebastian Riedel. Mieszkańcy Bieszczad znają go dobrze z koncertów ze Śląską Grupą Bluesową, z którą zaczął grać w 2003 roku.

Śląska Grupa Bluesowa / Fot. Pustelnik Jano

Bieszczady odwykową ostoją

Muzyk w Bieszczady po raz pierwszy wyjechał jeszcze przed śmiercią Ryszarda Riedla. Na trzy miesiące, gdzie zrobił sobie detoks. Najpierw zamieszkał na Wyspie Skalistej na Jeziorze Solińskim. Rok później przeniósł się do zbudowanej przez siebie tratwie zacumowanej kilkanaście metrów od brzegu w Zatoce Teleśnickiej. Później tak się ułożyło, że zamieszkał w Werlasie, również na tratwie, ale trochę nowoczesniejszej. Ktoś mógłby zapytać, dlaczego akurat Bieszczady, a nie inny zakątek Polski.

Tratwa śp. Giera / video Saga

Perkusista wyjechał właśnie tutaj, twierdząc, że bieszczadzka ostoja będzie najlepszym miejscem do walki z uzależnieniem od narkotyków. Udało mu się wygrać, jednak nie przyszło mu to łatwo. Uzależnienie spowodowało, że rozpadło mu się małżeństwo. Długo walczył z nałogiem. Miał krótsze i dłuższe okresy abstynencji.

tratwa-w-werlasie
Fot. Pustelnik Jano

Muzyka, która pozostanie wśród nas na zawsze

Michał Giercuszkiewicz do końca życia pozostał aktywnym muzykiem. Jego dwupłytowy solowy album „Wolność” ukazał się 19 czerwca 2020 roku. Niestety walczył z ciężką chorobą i swoje ostatnie dni spędził w szpitalu. 27 lipca 2020 roku zmarł w wieku 66 lat. Pogrzeb perkusisty miał miejsce w archikatedrze Chrystusa Króla w Katowicach, podczas którego na organach grał Józef Skrzek.   

Mimo że nie ma już z nami słynnego „Giera”, muzyka jaką pozostawił po sobie tu na Ziemi, będzie towarzyszyć nam, a także kolejnym pokoleniom już zawsze. Na jego cześć, we wsi Werlas, w Zagrodzie Żbyr wybudowano pomnik i scenę, a Arkadiusz Andriejkow w ramach projektu „Cichy Memoriał” namalował portret muzyka na ścianie tratwy.

Pomnik upamiętniający M. Giercuszkiewicza „Giera” / Fot. Saga

Zatoka, w której dryfuje „domek bez adresu” została nazwana imieniem Michała „Giera” Giercuszkiewicza.

Fot. Tomek „Lisek” Barzycki

Kamil Mielnikiewicz, Saga